ORIGINAL_ARTICLE
کاوشی بر تأثیر سرمایه روانشناختی بر سرمایه فکری با تأکید بر نقش سرمایه اجتماعی
در سالهای اخیر، مقوله روانشناسی مثبت توجه روانشناسان را به خود جلب کرده است؛ امروزه پس از سرمایههای انسانی و اجتماعی، سرمایه روانشناختی را میتوان مبنای مزیت رقابتی در سازمانها در نظر گرفت. بهطوری که این جنبش به حوزه مدیریت و رفتار سازمانی هم راه یافته است و از آنجا که امروزه سازمانها تأکید زیادی بر منابع دانشی بهجای منابع مالی میکنند، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر سرمایه روانشناختی بر سرمایه فکری از طریق سرمایه اجتماعی پرداخته است. جامعه آماری پژوهش، کارکنان ادارهکل آموزش و پرورش شهر تهران در سال 1395 بودند که حجم آن طبق آخرین آمار در سال یادشده، 480 نفر بود. بر اساس جدول مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی ساده، 214 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است و برای جمعآوری دادهها پرسشنامه بهکار گرفته شد. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد و برای بررسی روایی پرسشنامه تحلیل عاملی مرتبه اول و مرتبه دوم اجرا شد. برای بررسی روابط علی میان متغیرها مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار لیزرل بهکار گرفته شد. نتایج نشان داد سرمایه روانشناختی تأثیر مثبت و معناداری بر سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری دارد. همچنین، سرمایه اجتماعی بر سرمایه فکری تأثیر مثبت و معناداری دارد. در نهایت، تأثیر غیرمستقیم سرمایه روانشناختی بر سرمایه فکری از طریق سرمایه اجتماعی نیز تأیید شد.
https://jom.hmu.ac.ir/article_243678_499bdb68380711038df7e01a26e58bd4.pdf
2018-03-21
9
32
روان شناسی مثبت
سرمایه اجتماعی
سرمایه روانشناختی
سرمایه فکری
حسین
خنیفر
1
دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
LEAD_AUTHOR
علی اصغر
رشید
2
دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
AUTHOR
ساحل
صادقی متین
3
دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
AUTHOR
سهیل
نجات
4
دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه گرانباری نقش و فرسودگی هیجانی با تأکید بر نقش میانجی هوش عاطفی(مورد مطالعه: شرکت آب منطقهای خراسان شمالی)
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه گرانباری نقش و فرسودگی هیجانی با تأکید بر نقش میانجی هوش عاطفی بود. روش پژوهش توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری کارکنان شرکت آب منطقهای خراسان شمالی به تعداد 100 نفر بود که 80 نفر بر اساس جدول کرجسی و مورگان به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای هوش عاطفی پترایدز و فارنهام (2000)، گرانباری نقش دانشگاه میشیگان (1969)، و فرسودگی هیجانی مسلچ و جکسون (1981) بود. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد بین گرانباری نقش و فرسودگی هیجانی با نقش میانجی هوش عاطفی در کارکنان شرکت آب منطقهای خراسان شمالی رابطه وجود ندارد (05/0P>). همچنین، یافتههای تحلیل مسیر نیز نشان داد بین گرانباری نقش و فرسودگی هیجانی رابطه معناداری وجود ندارد (05/0P>)؛ بین هوش عاطفی و فرسودگی هیجانی نیز رابطه وجود نداشت. بین هوش عاطفی و گرانباری نقش نیز رابطه معناداری برقرار نبود (05/0P>). یافتههای حاصل از مقایسه بر حسب جنسیت نیز نشان داد که تفاوت معناداری بین هوش عاطفی و گرانباری نقش بر حسب جنسیت وجود نداشت ولی فرسودگی هیجانی در کارکنان زن و مرد تفاوت معناداری داشت (05/0p <)
https://jom.hmu.ac.ir/article_243679_1517734c205acdaff29db3553c6fe493.pdf
2018-03-21
33
60
گرانباری نقش
فرسودگی هیجانی
هوش عاطفی
مریم
ابهری
1
گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
AUTHOR
بهرنگ
اسماعیلی شاد
behrang_esmaeeli@yahoo.com
2
استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
واکاوی اثر فروش الکترونیکی بر واکنشهای رفتاری مصرف کننده (مورد مطالعه: مشتریان شرکت رایتل)
امروزه مشتریان بهطور فزایندهای به سمت اینترنت برای جستوجو، ارزیابی، خرید و در برخی موارد برای مصرف محصولات مجازی گرایش یافتهاند. این تقاضای مشتریان و مصرفکنندگان برخط، شرکتها را مجبور میکند مشتریان خود را بیشتر مدیریت کرده و به خواستههای آنها بیشتر توجه کنند. هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر فروش الکترونیکی بر رفتار مصرفکنندگان اینترنتی شرکت رایتل است. پژوهش حاضر از لحاظ روش پژوهش توصیفی و از لحاظ هدف از نوع کاربردی است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق تشکیل میدهند. بر اساس فرمول کوکران، حجم جامعه نامحدود 171 نفر است. روش نمونهگیری، در دسترس است. بهمنظور جمع-آوری دادهها از دو پرسشنامه استاندارد رفتار مصرفکننده لرمن (2006) و تجارت الکترونیکی حمدان (1383) بهکار گرفته شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها، آزمون رگرسیون اجرا شد. نتایج پژوهش نشان داد تجارت الکترونیکی بر رفتار مصرفکننده و ابعاد آن (رضایت مشتری، اعتماد، وفاداری، ادب مثبت و ادب منفی) تأثیر مستقیم دارد.
https://jom.hmu.ac.ir/article_243680_163296b9bc0ed2a0bdcbbd0e4f475af8.pdf
2018-03-21
61
77
اعتماد مشتری
رضایت مشتری
رفتار مصرفکننده
فروش الکترونیکی
مریم
محمودی
1
دانشکده مدیریت، دانشگاه قم، ایران
LEAD_AUTHOR
فاطمه
کربلایی مهدی
2
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نراق، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه تأثیر جو سازمانی نوآورانه و اشتیاق شغلی بر کارآفرینی سازمانی(مورد مطالعه: کارکنان اداره ورزش و جوانان استان کرمانشاه)
هدف مقاله حاضر مطالعه تأثیر جو سازمانی نوآورانه و اشتیاق شغلی بر کارآفرینی سازمانی بود. جامعه آماری پژوهش همه کارکنان اداره ورزش و جوانان استان کرمانشاه بود. به روش نمونهگیری تصادفی 261 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها، پرسشنامه جو سازمانی نوآورانه آمابیل (1996)، اشتیاق شغلی سلانو و شوفیلی (2010) و کارآفرینی سازمانی آنتونیک و هیسریچ (2001) بهکا رگفته شد. برای تحلیل دادهها مدل معادلات ساختاری بهکار گرفته شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که ضریب مسیر بین جو سازمانی نوآورانه و کارآفرینی سازمانی برابر با 29/0، بین جو سازمانی نوآورانه و اشتیاق شغلی برابر با 87/0 و اشتیاق شغلی و کارآفرینی سازمانی برابر با 68/0 به دست آمد. بنابراین، همه فرضیههای پژوهش تأیید شد. کارآفرینی سازمانی پدیدهای پیجیده و چندبُعدی است و تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد. بنابراین، نهادینهکردن و بهکارگرفتن آن در سازمانها مستلزم رویکردی واقعگرایانه و بلندمدت است.
https://jom.hmu.ac.ir/article_243681_44e1f3eae76f87ab4d9296a01bc9e633.pdf
2018-03-21
79
97
اشتیاق شغلی
جو سازمانی
کارآفرینی سازمانی
شهاب
بهرامی
1
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمانشاه، ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اثر میانجیگری عدالت سازمانی در رابطه سبک رهبری و تعهد سازمانی مدیران مدارس
ادراک بیعدالتی اثرات مخربی بر روحیه کار جمعی دارد، زیرا اهتمام نیروی انسانی و انگیزش کارکنان را تحت تأثیر قرار میدهد. هدف پژوهش حاضر تأثیر سبک رهبری و تعهد سازمانی با میانجیگری عدالت سازمانی مدیران مدارس آمل بود .روش تحقیق توصیفی – همبستگی به روش مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل مدیران مدارس شهرستان آمل بود که بر اساس فرمول کوکران 120 نفر مدیران به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه رهبری چندعاملی، عدالت سازمانی و تعهد سازمانی بود. تجزیهوتحلیل دادهها در دو بخش بررسی مدل اندازهگیری و مدل ساختاری انجام گرفت. نتایج نشان داد سبک رهبری بر تعهد سازمانی تأثیر دارد و از سوی دیگر، متغیر میانجی عدالت سازمانی بر سبک رهبری و تعهد سازمانی اثر دارد.
https://jom.hmu.ac.ir/article_243682_e0308c5ebb56df97bab499ff1414fd54.pdf
2018-03-21
99
125
تعهد سازمانی
سبک رهبری
عدالت سازمانی
محمد مهدی
بابایی
1
دانشگاه تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
مهدی
معینی کیا
2
گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
AUTHOR
عادل
زاهد بابلان
3
گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
AUTHOR
شهربانو
قنبری
4
آموزش و پرورش شهرستان آمل، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین رابطه سبکهای رهبری مدیران و سلامت سازمانی(مورد مطالعه: شهرداری رشت)
سلامت سازمانی به عنوان یکی از شاخصهای اثربخشی سازمانی، به دوام و بقای سازمان در مسیر رشد و توسعه کمک میکند. زیربنای هرگونه حرکت به سوی رشد و توسعه، و تحول سازمانی، بهبود فرایند کار در سازمانها، شناخت دقیق وضعیت موجود، تشخیص صحیح نقاط قوت و ضعف، سپس، طرح برنامههای سنجیده برای اصلاح کارها است. بهطور مسلم، انتخاب سبکهای مدیریت و رهبری مناسب میتواند در استقرار شاخصهای سلامت تأثیری شایان توجه داشته باشد. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه سبکهای رهبری و سلامت سازمانی با توجه ویژگیهای سن، سابقه کاری و تحصیلات در شهرداری رشت است. ابزار پژوهش پرسشنامه بود که روایی آن توسط جمعی از متخصصان و صاحبنظران، و پایایی آن با محاسبه آلفای کرونباخ بررسی شد. جامعه آماری، مدیران و کارکنان شهرداری رشت بودند که از بین آنها تعداد 331 کارمند و 105 مدیر براساس جدول مورگان به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها با نرمافزار SPSS تحلیل شد. نتایج نشان داد رابطه مثبت و معنادار بین سبکهای آمرانه، مشورتی و مشارکتی با سلامت سازمانی وجود دارد، و رابطه سبک رهبری خیرخواهانه با سلامت سازمانی معنادار نیست.
https://jom.hmu.ac.ir/article_243683_204d723f5ed370a69a65659f6fee034a.pdf
2018-03-21
127
149
رهبری
سبک رهبری
سلامت سازمانی
مهرداد
گودرزوند چگینی
1
گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت، ایران
AUTHOR
ثمین
یوسفی
2
گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت، ایران
LEAD_AUTHOR