@article { author = {Ghaedamini Harouni, Abbas and Sadeghi de Cheshmeh, Mehrdad and Babaeefarsani, Meysam and Maleki Farsani, Ghulam Reza}, title = {The impact of transformational leadership on attitude to change through organizational innovation and organizational learning (Case study: faculty members of Islamic Azad University, South Tehran Branch)}, journal = {Psychological Researches in Management}, volume = {8}, number = {2}, pages = {155-176}, year = {2022}, publisher = {Hazrat-E Masoumeh University}, issn = {2476-4833}, eissn = {2588-7084}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the impact of transformational leadership on attitudes toward change through organizational innovation and organizational learning. The present study was applied in terms of purpose and correlational in terms of how to collect descriptive information. The statistical population of the present study consisted of all faculty members of Islamic Azad University, South Tehran Branch, 554. 226 people were selected through Cochran sampling formula as a sample through stratified sampling method appropriate to the volume. And structures were examined and after the necessary terms validity was confirmed and on the other hand the reliability of the questionnaires by Cronbach's alpha method to (0.93) and (0.81), (0.85) and (0.92) Data analysis was performed at the inferential level, including structural equation modeling. The research results showed that transformational leadership through organizational learning has a positive and significant effect on attitudes to change with a coefficient of this effect of 0.44 And through organizational innovation has a positive and significant effect on attitudes to change, the coefficient of this effect is 0.55 and also It has a direct positive effect on the attitude to change and the coefficient of this effect is 0.66.}, keywords = {Transformational Leadership,Attitude to Change,Organizational innovation,Organizational learning}, title_fa = {تأثیر رهبری تحول‌گرا بر نگرش به تغییر با نقش میانجی نوآوری سازمانی و یادگیری سازمانی (موردمطالعه: اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب)}, abstract_fa = {امروزه، رفتار و سبک رهبری تحول‌آفرین با در نظر گرفتن رضایت شغلی در درون سازمان به ‌عنوان عامل ایجاد انگیزه تغییر سازمانی، تأثیر به‌سزایی بر نوع نیازها و آگاهی کارکنان دارد. همچنین از متغیرهای تأثیرگذار در بهبود عملکرد و بقای سازمان‌ها، خلاقیت و یادگیری است. لذا هدف این پژوهش، بررسی تأثیر رهبری تحول‌گرا بر نگرش به تغییر با نقش میانجی نوآوری سازمانی و یادگیری سازمانی بود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب به تعداد 554 نفر تشکیل دادند که از طریق فرمول نمونه‌گیری کوکران تعداد 226 نفر به ‌عنوان نمونه از طریق روش نمونه‌گیری طبقه متناسب با حجم انتخاب شدند. تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها در سطح استنباطی مشتمل بر مدل‌سازی معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که رهبری تحول‌گرا از طریق یادگیری سازمانی بر نگرش به تغییر، تأثیر مثبت و معناداری دارد که ضریب این تأثیر 0/44 است و از طریق نوآوری سازمانی بر نگرش به تغییر، تأثیر مثبت و معناداری دارد که ضریب این تأثیر 0/55 است. همچنین تأثیر مستقیم بر نگرش به تغییر، تأثیر مثبت و معناداری دارد که ضریب این تأثیر 0/66 است.}, keywords_fa = {رهبری تحول‌گرا,نگرش به تغییر,نوآوری سازمانی,یادگیری سازمانی}, url = {https://jom.hmu.ac.ir/article_251201.html}, eprint = {https://jom.hmu.ac.ir/article_251201_44add91ca6b06b8fcd09017b451f7132.pdf} }