@article { author = {Maghsodi, Mostafa and Esmaeilishad, Behrang and Mohamad Ebrahimzadeh Sepasgozar, Fatemeh}, title = {The relationship between irrational beliefs and aggression in organization (case of study: Islamic Development Organization, of North Khorasan)}, journal = {Psychological Researches in Management}, volume = {6}, number = {2}, pages = {9-32}, year = {2020}, publisher = {Hazrat-E Masoumeh University}, issn = {2476-4833}, eissn = {2588-7084}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study is to explain the relationship between irrational beliefs and aggression. The research is descriptive-correlational in terms of purpose, application and research method. Because the number of employees was 44, sampling was done by counting method. The data collection tool is questionnaire. For irrational beliefs, Jones (1968) questionnaire with 100 items was used and for aggression, Bass and Perry questionnaire (1992) with 29 items. Data analysis showed regression predicts employee aggression with respect to the components of irrational beliefs (expectation of approval from others, excessive expectation of self, tendency to blame, reaction to failure, emotional irresponsibility, high anxiety associated with anxiety, Avoidance of problems, dependence on others, helplessness to change, perfectionism) is not significant. The irrational beliefs variable in the field of high anxiety combined with the standard beta coefficient of 0.252 can positively and significantly predict employee aggression. Based on the research findings, no positive and significant relationship was between the dimensions of irrational beliefs and aggression, and the variable of irrational beliefs in the field of high anxiety and anxiety can positively and significantly predict employee aggression. According to the statistical findings, it is concluded that irrational beliefs do not necessarily lead to aggression.}, keywords = {irrational beliefs,Anxiety,aggression}, title_fa = {رابطه باورهای غیر منطقی و پرخاشگری در سازمان (مورد مطالعه: سازمان تبلیغات اسلامی خراسان شمالی)}, abstract_fa = {هدف پژوهش، تبیین رابطه باورهای غیرمنطقی و پرخاشگری می‌باشد. پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد. برای تعیین حجم نمونه، به جهت اینکه تعداد کارکنان 44 نفر می‌باشند، نمونه‌گیری به روش تمام­شماری انجام شد. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه است. برای باورهای غیرمنطقی از پرسشنامه جونز (1968) دارای 100 گویه و برای پرخاشگری از پرسشنامه باس و پری (1992) شامل 29 گویه، استفاده گردید. تحلیل داده‌ها نشان داد که رگرسیون پیش‌بینی پرخاشگری کارکنان با توجه به مؤلفه‌های باورهای غیرمنطقی (انتظار تأیید از دیگران، انتظار بیش‌ازحد از خود، تمایل به سرزنش کردن، واکنش به ناکامی، بی‌مسئولیتی عاطفی، نگرانی زیاد توأم با اضطراب، اجتناب از مشکلات، وابستگی به دیگران، درماندگی نسبت به تغییر، کمال‌گرایی) معنی‌دار نیست. متغیر باورهای غیرمنطقی درزمینۀ نگرانی زیاد توأم با اضطراب با ضریب بتای استاندارد 252/0 می‌تواند به‌طور مثبت و معنی‌داری پرخاشگری کارکنان را پیش‌بینی کند. بر اساس یافته‌های پژوهش بین ابعاد باورهای غیرمنطقی البرت الیس و پرخاشگری رابطه مثبت و معنی‌داری مشاهده نشد و متغیر باورهای غیرمنطقی درزمینۀ نگرانی زیاد توأم با اضطراب می‌تواند به‌طور مثبت و معناداری پرخاشگری کارکنان را پیش‌بینی کند. با توجه به یافته‌های آماری نتیجه‌گیری می‌شود که لزوماً باورهای غیرمنطقی منجر به پرخاشگری نمی‌گردد.}, keywords_fa = {باورهای غیر منطقی,اضطراب,پرخاشگری}, url = {https://jom.hmu.ac.ir/article_245777.html}, eprint = {https://jom.hmu.ac.ir/article_245777_5f31184a6490485bf5ec88d8f96508ca.pdf} }