@article { author = {salimi, samane and arbab, zahra}, title = {relationship between strategic intelligence and psychological empowerment with job performance}, journal = {Psychological Researches in Management}, volume = {6}, number = {1}, pages = {9-43}, year = {2020}, publisher = {Hazrat-E Masoumeh University}, issn = {2476-4833}, eissn = {2588-7084}, doi = {}, abstract = {Managers use of strategic intelligence improves teachers job performance and improving job performance as an important goal in education requires measures such as psychological empowerment of teachers.The purpose of the present research was to study the relationship between managers' strategic intelligence and psychological empowerment with female high school teachers' job performance in of education organization.Research method was descriptive-Corellation, statistical population included all female high school teachers in of Education Organization of Zahedan whose number was tantamount to 700 subjects. Morgan table was used for determining the sample size and 260 subjects were selected through simple stratified random sampling. McCoby's questionnaire of Strategic Intelligence (2015), Spritzer's questionnaire of psychological empowerment (1995) and Mirkamali & Karami's questionnaire of job performance (1395) were used for data collection, content validity was confirmed by the experts and the dependability of the questionnaires were calculated through Cronbach's alpha as 0.75, 0.79 and 0.72 SPSS23 were used for data analysis. The findings of the research suggested that there is a significant relationship between managers' strategic intelligence and psychological empowerment with female high school teachers job performance in district 2 of Zahedan Education Organization. There was also a relationship between the components of strategic intelligence and psychological empowerment with the components of job performance.}, keywords = {strategic intelligence,Psychological Empowerment,Job performance}, title_fa = {بررسی رابطه بین هوش استراتژیک و توانمندسازی روان شناختی با عملکرد شغلی}, abstract_fa = {بهره‌مندی مدیران از هوش استراتژیک سبب بهبود عملکرد شغلی معلمان می‌شود و بهبود عملکرد شغلی به‌عنوان هدف مهم در آموزش‌وپرورش نیازمند تدابیری چون توانمندسازی روان‌شناختی معلمان است. ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ بررسی رابطه هوش استراتژیک مدیران و توانمندسازی روان‌شناختی با عملکرد شغلی معلمان زن متوسطه زاهدان اﺳﺖ. روش ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﻮع ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ – همبستگی اﺳﺖ و ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺷﺎﻣﻞ کلیه معلمان زن مقطع متوسطه به تعداد 700 نفر می‌باشد. برای تعیین ﺣﺠﻢ نمونه از جدول مورگان استفاده شد که تعداد 260 ﻧﻔﺮ ﺑﻪ روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ﺑﺮای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های استاندارد هوش استراتژیک مک کوبی (2015)، توانمندسازی روان‌شناختی اسپریتزر (1995) و عملکرد شغلی میرکمالی و کرمی (1395) استفاده‌شده ﮐﻪ رواﯾﯽ ﻣﺤﺘﻮاﯾﯽ ﺑﻪ ﺗأﯾﯿﺪ ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﻧﯿﺰ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺿﺮﯾﺐ آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ به ترتیب 75/0، 79/0 و 72/0 ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪ. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون‌های همبستگی پیرسون و مانوا استفاده شد. یافته‌های ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن داد، بین هوش استراتژیک مدیران و توانمندسازی روان‌شناختی با عملکرد شغلی معلمان زن رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین مؤلفه‌های هوش استراتژیک و توانمندسازی روان‌شناختی با مؤلفه‌های عملکرد شغلی رابطه وجود داشت. }, keywords_fa = {هوش استراتژیک,توانمندسازی روان‌شناختی,عملکرد شغلی}, url = {https://jom.hmu.ac.ir/article_245604.html}, eprint = {https://jom.hmu.ac.ir/article_245604_b2f008a3d4148440aa29878bc9a9494d.pdf} } @article { author = {Alizadeh, Raheleh and Parvani, Mohammad Ali and Esmaeilishad, Behrang}, title = {The Relationship between Strategic Human Resource Management and Organizational Learning Capability with Employee Performance (Case of Study: North Khorasan Power Distribution Company)}, journal = {Psychological Researches in Management}, volume = {6}, number = {1}, pages = {44-72}, year = {2020}, publisher = {Hazrat-E Masoumeh University}, issn = {2476-4833}, eissn = {2588-7084}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study is to investigate the relationship between strategic human resource management and organizational learning ability with the performance of employees. The study was applied in terms of purpose and correlational in terms of descriptive-analytical research. The statistical population includes all the employees of North Khorasan Power Distribution Company 191 people and the sample according to Cochran's formula is 127 people and the stratified random sampling method. Research data were collected by three questionnaires of strategic human resource management of Hong and Chang (2005), organizational learning capability of Gomez et al. (2005) and Hershey and Smith (1981) performance. The validity of the questionnaires was content that was approved by professors and experts. To analyze the findings in the inferential statistics section, to analyze the data and generalize the results, Pearson correlation coefficient and regression tests were used using SPSS21 statistical software. The results showed that there is a significant relationship between strategic human resource management and organizational learning capability with the performance of employees of North Khorasan Power Distribution Company (r = 0.789). The results of multivariate regression also showed that strategic human resource management (0.666) and organizational learning capability (0.166) predict employee performance.}, keywords = {Strategic Human Resource Management,Organizational learning,Performance}, title_fa = {رابطه مدیریت استراتژیک منابع انسانی و قابلیت یادگیری سازمانی با عملکرد کارکنان ( مورد مطالعه: شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی)}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مدیریت استراتژیک منابع انسانی و قابلیت یادگیری سازمانی با عملکرد کارکنان می­باشد. پژوهش حاضر، ازنظر هدف، کاربردی و ازلحاظ نوع پژوهش توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی به تعداد 191 نفر و نمونه طبق فرمول کوکران 127 نفر و روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه­ای می­باشد. داده­های پژوهش توسط سه پرسشنامه مدیریت استراتژیک منابع انسانی هانگ و چانگ (2005)، قابلیت یادگیری سازمانی گومز و همکاران (2005) و عملکرد هرسی و اسمیت (1981) جمع­آوری شد. روایی پرسشنامه‌ها از نوع محتوایی بود که مورد تأیید اساتید و خبرگان قرار گرفت. برای تجزیه‌وتحلیل یافته­ها در بخش آمار استنباطی برای تجزیه‌وتحلیل داده­ها و تعمیم نتایج از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون به کمک نرم‌افزار آماری SPSS21 استفاده شد. نتایج نشان داد که بین مدیریت استراتژیک منابع انسانی و قابلیت یادگیری سازمانی با عملکرد کارکنان شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی رابطه معنی‌داری وجود دارد (789/0r=). همچنین نتایج رگرسیون چند متغیره نشان داد که مدیریت استراتژیک منابع انسانی (666/0) و قابلیت یادگیری سازمانی (166/0) عملکرد کارکنان را پیش‌بینی می‌کند.}, keywords_fa = {مدیریت استراتژیک منابع انسانی,یادگیری سازمانی,عملکرد}, url = {https://jom.hmu.ac.ir/article_245610.html}, eprint = {https://jom.hmu.ac.ir/article_245610_de00d3880f178390e2572ed6c3cd3b74.pdf} } @article { author = {Akbari, Mohsen and Ahmadi, parviz and momeni, mohadese and hataminezhad, mohammad}, title = {Investigating the effect of the characteristics online brand community on brand ‎loyalty through the fans’ engagement: case of of Persepolis Club fans}, journal = {Psychological Researches in Management}, volume = {6}, number = {1}, pages = {73-108}, year = {2020}, publisher = {Hazrat-E Masoumeh University}, issn = {2476-4833}, eissn = {2588-7084}, doi = {}, abstract = {Today, the concept of a brand online community is tied to social media. Social media is an ideal environment for creating brand communities. The online brand community, using these emerging media, enables virtual interaction of fans and engagement, which will also have a significant impact on building brand loyalty. In terms of the purpose of the research is descriptive, in terms of research strategies, descriptive-analytical and correlational and in terms of data collection methods is a questionnaire. The present study was conducted among the users of the social network of Persepolis Sports Club. A total of 411 people participated in this study with the available techniques and the standard questionnaire was provided to them after confirmation of validity and reliability and after completion, for statistical analysis, LISREL software 8.58 and SPSS 20 were used The results show that the four characteristics of the online community of the brand "system quality, information quality, virtual interaction and reward" have a positive effect on people's engagement. Mediator variable analysis showed; The characteristics of the online brand community affect the brand loyalty through engagement. The managers of Persepolis Sports Club should increase the engagement of their fans by promoting the characteristics of the online brand community and create dialogue and bargaining in their online brand communities. In this way, it can make fans loyal to its brand.}, keywords = {brand loyalty,fans’ engagement,online brand community,characteristics of online brand community}, title_fa = {بررسی تاثیر ویژگی های جامعه آنلاین برند بر وفاداری به برند با نقش میانجی مشارکت هواداران: مورد ‏مطالعه هوادران باشگاه ‏پرسپولیس ‏}, abstract_fa = {جوامع برند و رسانه‌های اجتماعی اغلب باهم هم‌پوشانی دارند. رسانه‌های اجتماعی یک محیط ایده‌آل برای ایجاد جوامع برند است. جوامع برند آنلاین با استفاده از این رسانه‌های نوظهور، امکان تعامل مجازی هواداران و مشارکت را فراهم می‌کند که این مهم نیز بر ایجاد وفاداری به برند افراد تأثیر بسزایی خواهد داشت. ازلحاظ هدف پژوهش توصیفی، ازلحاظ استراتژی‌های پژوهش، پیمایشی و ازلحاظ شیوه‌های گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای است. پژوهش حاضر در بین کاربران شبکه اجتماعی باشگاه ورزشی پرسپولیس انجام گرفت. تعداد 411 نفر با تکنیک در دسترس در این مطالعه شرکت کردند و پرسشنامه استاندارد پس از تأیید روایی و پایایی در اختیار آن‌ها قرار گرفت و پس از تکمیل، جهت تحلیل آماری از نرم‌افزار لیزرل 58/8 و SPSS 20‎ استفاده گردید. نتایج به‌دست‌آمده بیانگر آن است که چهار ویژگی جوامع برندی آنلاین «کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات، تعامل مجازی و پاداش» بر مشارکت افراد تأثیر مثبت دارد. در تحلیل میانجی‌گر مشخص شد؛ ویژگی‌های جامعه برند آنلاین از طریق مشارکت بر وفاداری به برند تأثیرگذار است. مدیران باشگاه ورزشی پرسپولیس باید با ارتقا ویژگی‌های جامعه برندی بر مشارکت هواداران خود بیفزایند و موجبات گفتگو و چانه‌زنی را در جوامع برندی آنلاین خود پدید آورد تا از این طریق بتواند هواداران را به برند خود وفادار کند.}, keywords_fa = {وفاداری به برند,مشارکت مشتریان,جامعه آنلاین برند,ویژگی‌های جامعه آنلاین برند}, url = {https://jom.hmu.ac.ir/article_245602.html}, eprint = {https://jom.hmu.ac.ir/article_245602_b5be1380133e6f63bccd19a4b3c8b480.pdf} } @article { author = {Malekiha, Marziyeh and Akafian, Yekta}, title = {The survey effectiveness of financial narrative therapy on financial anxiety of employee s women}, journal = {Psychological Researches in Management}, volume = {6}, number = {1}, pages = {109-133}, year = {2020}, publisher = {Hazrat-E Masoumeh University}, issn = {2476-4833}, eissn = {2588-7084}, doi = {}, abstract = {Attention to financial anxiety and its management in recent years has been the focus of researchers in the field of mental health. Therefore on this basis the purpose of this study was the study effectiveness of financial narrative therapy on decreasing Isfahan city female employee's financial anxiety. This research is a semi-experimental research with pretest-posttest design with control group. The statistical population of this study included all female employees in Isfahan city in year of 2017 and 30 individual were selected by available sampling. They were randomly assigned to two groups in control group (15 persons) and experimental group (15 persons). To collect information, the Financial Anxiety Scale (Archuleta & et al., 2013) was analyzed using descriptive and inferential statistics. The financial narrative therapy was applied to the experimental group in eight 90-minute sessions. Data were analyzed using SPSS 20 software and one-way covariance analysis (ANCOVA). The results showed that there was a significant difference between the mean post-test of the experimental and control groups in the variable of financial anxiety.}, keywords = {Financial Narrative Therapy,Financial anxiety,Employee women,intervention}, title_fa = {بررسی اثربخشی حکایت درمانی مالی بر اضطراب مالی زنان شاغل}, abstract_fa = {هدف مطالعه ی حاضر بررسی اثربخشی حکایت درمانی مالی بر کاهش اضظراب مالی زنان شاغل شهر اصفهان بود. این مطالعه نیمه تجربی همراه با پیش آزمون- پس آزمون همراه با گروه کنترل است. جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه زنان کارمند شاغل در شعب شش گانه تأمین اجتماعی شهر اصفهان بود که از این جامعه تعداد 30 نفر به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر کدام با 15 نفر) گمارده شدند. به منظور جمع آوری داده ها از مقیاس اضطراب مالی (آرکولتا و همکاران، 2013) استفاده شد و داده ها با استفاده از آماره های توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت. حکایت درمانی مالی در گروه آزمایش به مدت هشت جلسه (هر جلسه 90 دقیقه) اجرا شد. داده ها با استفاده ار نرم افزار آماری SPSS-20 و با استفاده از تحلیل کوواریانس یک راهه (مانکوآ) تحلیل شد. یافته ها نشان داد که بین میانگین پس آزمون گروه آزمایش و کنترل در متغیر اضطراب مالی تفاوت معناداری وجود دارد.}, keywords_fa = {حکایت درمانی مالی,اضطراب مالی,زنان کارمند,مداخله}, url = {https://jom.hmu.ac.ir/article_245842.html}, eprint = {https://jom.hmu.ac.ir/article_245842_6102d676a5018d8636fcc40964c0e6a7.pdf} } @article { author = {Afrouznia, Ali and rahmati, mohammadhosein}, title = {Identifying the factors influencing career choice of management students (Case study: University of Tehran and Sharif University of Technology)}, journal = {Psychological Researches in Management}, volume = {6}, number = {1}, pages = {134-160}, year = {2020}, publisher = {Hazrat-E Masoumeh University}, issn = {2476-4833}, eissn = {2588-7084}, doi = {}, abstract = {All the leading organizations in trying to discover the secret to attract and hire the valuable human capital and using them to improve their competitive advantages. This secret depends on knowing the values and factors influencing career choice of talents. The purpose of this study is identification and comparative investigation the factors encourage the Management students to choose a career. Research method is descriptive survey and questionnaire is data collection tool. The statistical population is Management students from University of Tehran and Sharif University of Technology have studied in Bachelor and Master of Arts. The data sample consisted of 443 Management students and was selected with stratified sampling. Results have shown the most important motivational factors influencing career choice of Management students are "a feeling of accomplishment and achievement, peaceful work environment, personal growth and development, career advancement, high income" and effects variables sex, marital status, education degree and work experience on motivational factors are relatively little.}, keywords = {Career choice,Management students,University of Tehran,Sharif University of Technology}, title_fa = {شناسایی عوامل موثر بر انتخاب شغل دانشجویان مدیریت(مطالعه موردی: دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف)}, abstract_fa = {همه سازمان­های پیشرو در تلاش هستند تا راز جذب و استخدام سرمایه­های انسانی ارزشمند را دریابند و با به‌کارگیری آن‌ها مزیت رقابتی­شان را بهبود بخشند. این راز جذب، به درک ارزش‎ها و عوامل مؤثر بر انتخاب شغل سرمایه‎های انسانی مستعد بستگی دارد. هدف این پژوهش، شناسایی و بررسی عواملی است که دانشجویان مدیریت را برای انتخاب یک شغل و یا یک سازمان ترغیب می­کند. روش تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی/پیمایشی است و ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه می‌باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر، دانشجویان سال آخر کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف می‌باشند که نمونه­ای به حجم 443 نفر و به روش تصادفی طبقه‌بندی‌شده از میان آن‌ها انتخاب گردید. نتایج نشان داد، مهم‌ترین عواملی که دانشجویان مدیریت در انتخاب یک شغل و یا یک سازمان در نظر می‌‌گیرند، به ترتیب، احساس موفقیت، پیشرفت و کمال، محیط کاری مطلوب، علاقه به شغل، رشد و توسعه شخصی، ارتقاء و پیشرفت شغلی و درآمد بالا است و متغیرهای جنسیت، تأهل، مقطع تحصیلی و تجربه کاری، تأثیر نسبتاً کمی بر انتخاب شغل و سازمان محل اشتغال دارند.}, keywords_fa = {انتخاب شغل,دانشجویان مدیریت,دانشگاه تهران,دانشگاه صنعتی شریف}, url = {https://jom.hmu.ac.ir/article_245611.html}, eprint = {https://jom.hmu.ac.ir/article_245611_cc111897ab75ec7979aa8e35ad7eedb5.pdf} } @article { author = {Mohammadi, Fatemeh and bagheri, hooshmand}, title = {Analysis of the role of brand-based human resources on organizational silence with the mediating role of human resource productivity among municipal employees}, journal = {Psychological Researches in Management}, volume = {6}, number = {1}, pages = {161-179}, year = {2020}, publisher = {Hazrat-E Masoumeh University}, issn = {2476-4833}, eissn = {2588-7084}, doi = {}, abstract = {In recent years, the concept of human resource productivity has become very important among researchers in the field of management and has been the basis for solving and interpreting many human resource issues in organizations. It is obvious that studying this phenomenon could be important to the development of the concept have an important effect. The aim of this study was to investigation The relationship between Human resources branding and organizational silence With organizational citizenship behavior. This is a applied and descriptive study and has been performed by survey method. The research population is municipal staff Shahindej and Miyandoab city. Given that the study population (N = 138) of the study was limited to municipal staff Shahindej and Miyandoab The sample is considered Society and simple sampling methods were used. The data was provided by a questionnaire, which was structured according to the research questions. The questionnaire based on Likert spectrum was used in order to collect information. Structural equations’ modeling was used to analyze research data with Smart-PLS software. Findings showed that there is a significant relationship between brand-based human resources, organizational silence and human resource productivity.}, keywords = {Brand-oriented human resources,Municipal staff,manpower productivity}, title_fa = {واکاوی اثر منابع انسانی برندمحور بر سکوت سازمانی با نقش میانجی بهره‌وری نیروی انسانی در بین کارکنان شهرداری}, abstract_fa = {در سال­های اخیر مفهوم بهره­وری نیروی انسانی در بین پژوهشگران حوزه مدیریت مورد اهمیت فراوانی قرارگرفته است و مبنای حل و تفسیر بسیاری از مسائل منابع انسانی در سازمان­ها به شمار می­رود. در این راستا هدف از مطالعه حاضر، واکاوی نقش منابع انسانی برند محور بر سکوت سازمانی با نقش میانجی بهره­وری نیروی انسانی در بین کارکنان شهرداری است. روش پژوهش مطالعه ازلحاظ نتیجه کاربردی و به روش توصیفی- تحلیلی انجام پذیرفته است. جامعۀ‌ آماری پژوهش، کارکنان شهرداری شهر شاهین­دژ­­ و میاندوآب می­باشد. با توجه به اینکه جامعۀ آماری (138N=) ­این پژوهش به کارکنان شهرداری شهرستان شاهین­دژ و میاندوآب محدود بود، حجم نمونه برابر با جامعه در نظر گرفته‌شده و از روش نمونه­گیری سرشماری استفاده شد. به‌منظور گردآوری داده­های میدانی از پرسشنامه و برای تجزیه‌وتحلیل داده­های پژوهش از مدل‌سازی معادلات ساختاری بر اساس نرم­افزار ­Smart­-­Pls­ ­­استفاده شد. یافته­های پژوهش نشان داد که بین منابع انسانی برند محور، سکوت سازمانی و بهره‌وری نیروی انسانی رابطه معناداری وجود دارد.}, keywords_fa = {منابع انسانی برند محور,کارکنان شهرداری,بهره‌وری نیروی انسانی}, url = {https://jom.hmu.ac.ir/article_245612.html}, eprint = {https://jom.hmu.ac.ir/article_245612_905d9b86002e009c99be31be4af3151e.pdf} }