آسیب‌شناسی روانشناختی
بررسی رابطۀ رهبری خودشیفته و بدبینی سازمانی، نقش میانجی سکوت کارکنان و شایعات منفی در محل کار

وحید میرزایی؛ علی اکبر عقیقی

دوره 10، شماره 1 ، فروردین 1403، ، صفحه 33-67

https://doi.org/10.22034/jom.2024.2000908.1096

چکیده
  شناخت عوامل پیشگیری از بدبینی سازمانی همواره از دل‌مشغولی‌های مدیران سازمان‌ها بوده است. بر ‌این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی سکوت کارکنان و شایعات منفی در محل کار در رابطۀ بین رهبری خودشیفته و بدبینی سازمانی انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوۀ گردآوری داده‌ها میدانی، و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع همبستگی ...  بیشتر

توانمندسازی و تاب‌آوری
طراحی الگوی پیدایش رهبری مربی‌گرا در سازمان‏‌های دولتی با روش الگوسازی ساختاری تفسیری (مطالعه سازمان‌‏های دولتی)

محسن عارف نژاد؛ علی شریعت نژاد؛ مینا حسینی؛ شقایق صالح آبادی

دوره 10، شماره 1 ، فروردین 1403، ، صفحه 117-141

https://doi.org/10.22034/jom.2024.2018459.1126

چکیده
  رهبری مربی­ گرا یکی از سبک ­های مطلوب و کاربردی رهبری است که اثرات و تبعاتی مثبت برای سازمان دارد. از این رو، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی پیدایش رهبری مربی­‌گرا در سازمان‌های دولتی انجام شده­ است. این پژوهش، آمیخته و در پارادایم قیاسی استقرایی و از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش ...  بیشتر

توانمندسازی و تاب‌آوری
بررسی تأثیر ویژگی‌های مدیریت بر عملکرد نوآوری سازمانی با میانجی‌گری یادگیری سازمانی و تعدیل گری خودکنترلی در گروه صنعتی روستا

مرتضی اکبری مهراباد؛ محمود اکبری مهرآباد

دوره 9، شماره 2 ، مهر 1402، ، صفحه 185-202

https://doi.org/10.22034/jom.2023.709940

چکیده
  امروزه، بحث ویژگی‌های مدیریت مناسب و تأثیرات شگرف آن بر عملکرد نوآوری سازمان‌ در شرکت‌های دولتی و خصوصی آشکارا مشاهده می‌شود و اخیراً سبک‌های جدیدی از مدیریت مطرح شده‌‏اند که ممکن است در اجرای راهبردها و تعقیب اهداف سازمان بسیار مؤثر واقع شوند. این پژوهش بررسی می‏‌کندکه چگونه ویژگی‌های مدیریت بر عملکرد نوآوری سازمانی با ...  بیشتر

مهارت‌های بین فردی
بررسی نقش میانجی قانون‌شکنی خیرخواهانه و تبادل رهبر پیرو در تأثیر رهبری اخلاقی برقصد ترک خدمت کارکنان (مورد مطالعه: سازمان تامین اجتماعی تهران)

عباسعلی رستگار؛ هدیه حسنی

دوره 9، شماره 2 ، مهر 1402، ، صفحه 203-223

https://doi.org/10.22034/jom.2023.707778

چکیده
  ترک خدمت کارکنان کلیدی در سازمان‌های سرآمد به یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های مدیران و رهبران تبدیل شده است که با تغییر نوع سبک رهبری و روابط مدیران و کارکنان می‌توان تمایل به ترک خدمت کارکنان را تقلیل نمود. هدف از این تحقیق، بررسی تأثیر رهبری اخلاقی بر قصد ترک خدمت کارکنان با میانجی‌گری قانون‌شکنی خیرخواهانه و تبادل رهبر-پیرو است. ...  بیشتر

مهارت‌های بین فردی
بررسی تأثیر کیفیت روابط با همکاران بر استخدام پذیری پایدار با نقش میانجی بازآفرینی شغلی

محسن عارف نژاد؛ فائزه حسنوند

دوره 9، شماره 2 ، مهر 1402، ، صفحه 225-247

https://doi.org/10.22034/jom.2023.710163

چکیده
  در محیط پیچیدۀ امروز، لازمۀ موفقیت سازمان­‌ها حفظ استخدام ­پذیری پایدار است. مزایای مربوط به بازآفرینی شغلی و کیفیت روابط با همکاران به ­طور اثربخش، موفقیت افراد برای ماندن در مشاغل استخدام‏پذیر را در دنیای بسیار رقابتی تعیین می­کنند. سازمان‌های دانش ‏بنیان که با استخدام افراد ماهر در جامعه نقشی مهم را دارا هستند، باید ...  بیشتر

رفتار سازمانی
طراحی مدل ساختاری تفسیری فرهنگ سازمانی مبتنی بر دانایی ‏: ارائه رویکردی نوین طراحی براساس سیستم های فازی

روح اله حسینی

دوره 9، شماره 2 ، مهر 1402، ، صفحه 275-294

https://doi.org/10.22034/jom.2023.709933

چکیده
  فرهنگ سازمانی مبتنی بر دانایی یکی از مؤلفه‌های مهم و اصلی دانش رفتاری در سازمان‌ها است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر طراحی مدل ساختاری تفسیری فرهنگ سازمانی مبتنی بر دانایی است. این پژوهش بر مبنای پارادایم اثبات‌گرایی است و از لحاظ نوع و هدف پژوهش، کاربردی ‏است. از نظر روش جمع‌آوری داده‌ها، توصیفی- تحلیلی است. فرآیند ‎ ‎انجام ‎ ...  بیشتر

مهارت‌های بین فردی
تأثیر منابع قدرت بر عملکرد روابط خریدار- فروشنده با توجه به نقش میانجی نتایج عملکرد مناقشه

طیبه فراهانی؛ امین رحمتی

دوره 9، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 139-151

https://doi.org/10.22034/jom.2023.703857

چکیده
  این پژوهش به بررسی تأثیر منابع قدرت و نتایج عملکرد مناقشه کارآمد و غیر کارآمد در روابط خریدار-فروشنده در بازار فرش پرداخته ‌شده است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی– همبستگی است. همچنین بر اساس شیوه جمع‌آوری داده‌ها یک تحقیق پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، تجار فرش در بازار بزرگ تهران می‌باشند که تعداد ...  بیشتر

توانمندسازی و تاب‌آوری
شناسایی و رتبه‌بندی عوامل شناختی مؤثر بر تصمیم‌گیری‌های راهبردی مالی مدیران شرکت ملی گاز ایران

عین الله تاجیک؛ حسین دیده خانی؛ حسین اسلامی مفیدآبادی

دوره 9، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 243-272

https://doi.org/10.22034/jom.2023.703862

چکیده
  هدف این پژوهش، شناسایی عوامل شناختی مؤثر بر تصمیم‌گیری‌های راهبردی مالی مدیران و اولویت‌بندی آن‌ها است. این پژوهش بر اساس هدف، کاربردی، از نظر ماهیت و روش ، توصیفی است. حجم جامعه مورد مطالعه، 30 نفر می‌باشد که جهت اطمینان، حجم نمونه 30 نفر و به روش در دسترس انتخاب شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه بود که در یک مطالعه مقدماتی، روایی و پایایی ...  بیشتر

رفتار سازمانی
رابطه نوآوری باز و فرهنگ ‌سازمانی با میانجی‌گری هوش عاطفی (مورد مطالعه: مؤسسات حسابرسی مشهد)

امیر شمس؛ علی تقوی مقدم؛ بهرنگ اسماعیلی شاد

دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 135-153

چکیده
  امروزه، دانش افراد، ارزشمندترین دارایی‌های شرکت محسوب می‌شود. دانش و نوآوری، یکی از مهم‌ترین مزایای رقابتی در سازمان است و بهبود عملکرد سازمانی از طریق استفاده مؤثر از آن، یک مسئله مهم در سازمان‌ها است. هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر نوآوری باز بر فرهنگ ‌سازمانی با میانجی‌گری هوش عاطفی در کارکنان مؤسسات حسابرسی مشهد است. این ...  بیشتر

مهارت‌های بین فردی
بررسی نقش و جایگاه فعالیت‌های سرمایه اجتماعی مدیرعامل بر مدیریت سود واقعی و عملکرد عملیاتی آینده شرکت‌ها (شواهدی از بورس اوراق بهادار تهران)

هادی خیرآبادی؛ حسین اسلامی مفیدآبادی؛ احسان رحمانی نیا

دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 177-201

چکیده
  هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی نقش و جایگاه فعالیت‌های سرمایه اجتماعی مدیر عامل بر مدیریت سود واقعی و عملکرد عملیاتی آینده شرکت‌ها بوده است. روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه‌ آماری مورد مطالعه‌ شامل شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 1389 تا 1399 است. روش نمونه‌گیری پژوهش نیز به ‌صورت منظم انجام ‌شده است. ...  بیشتر

رفتار سازمانی
بررسی تاثیر استفاده از رسانه های اجتماعی بر ارتباطات سازمانی و عملکرد شغلی کارکنان (مورد مطالعه: شرکت بیمه پارسیان)

عاطفه اعوانی؛ احتشام رشیدی؛ حسن برمکی

دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 203-219

چکیده
  راهبردهای سازمانی و کسب وکارهای دیجیتال اخیراً پیشرفت چشمگیری در سیستم‌های اطلاعاتی، ارتباطات و فن‌آوری‌های ارتباطی داشته‌اند و این پیشرفت‌ها راهبرد سنتی را به دیجیتال، تغییر داده‌اند و رسانه‌های اجتماعی با تأکید بر این نوع راهبرد، ما را در برقراری ارتباطات کمک می‌کنند. توسعه روابط اجتماعی در سازمان باعث افزایش عملکرد شغلی ...  بیشتر

رفتار سازمانی
تحلیل اثر سازمان یادگیرنده بر بازاریابی داخلی درشرکت برق منطقه‌ای سمنان

منیره السادات حسینی؛ یونس وکیل الرعایا

دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 221-241

چکیده
  در عصر حاضر، پدیده یادگیری سازمانی و ایجاد سازمان یادگیرنده به عنوان یک مقوله مهم در تعیین بقا یا زوال یک سازمان مطرح گردیده است و در فرایندهای خلق ارزش و رقابت‌پذیری می‌­تواند نقش قابل توجهی داشته باشد. لذا هدف از این مطالعه، تحلیل اثر سازمان یادگیرنده و تأثیر آن بر بازاریابی داخلی در شرکت برق منطقه­‌ای سمنان می­باشد. این تحقیق ...  بیشتر

بررسی نقش میانجی تعهد شغلی در رابطه بین رشد شغلی سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی

وحید میرزایی؛ صحرا نادی مقدم

دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1401، ، صفحه 133-171

چکیده
  فعالیت‌های داوطلبانه و فرا نقش کارکنان که در ادبیات نوین مدیریت، رفتار شهروندی سازمانی نامیده می‌شوند؛ به‌ سبب تأثیر در ارتقای عملکرد و افزایش اثربخشی سازمانی، بیش از پیش در سازمان‌های امروزی مورد توجه قرارگرفته‌اند. پیرو این امر، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رشد شغلی بر رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش میانجی تعهد شغلی، ...  بیشتر

بررسی تأثیر معنویت بر مسئولیت اجتماعی در مراکز آموزش عالی شهر ایلام

محمد تابان

دوره 7، شماره 2 ، مهر 1400، ، صفحه 97-118

چکیده
  مسئولیت اجتماعی سازمان، چارچوبی اخلاقی ا‌ست که در آن افراد یا سازمان‌ها برای انجام وظیفه‌ مدنی خود و اقداماتی که به نفع کل جامعه است، مسئول هستند. هدف این تحقیق، "بررسی تأثیر معنویت بر مسئولیت اجتماعی در مراکز آموزش عالی شهر ایلام" می‌باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت روش نیز توصیفی – همبستگی می‌باشد. همچنین ...  بیشتر

تأثیر سرمایه روانشناختی و جو ارائه خدمات به کارکنان در تمایل به ترک شغل با توجه به نقش میانجی‌گری اشتیاق و رضایت شغلی

سید حسن آل طه؛ محسن اکبری

دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 35-71

چکیده
  ترک خدمت کارکنان باتجربه و برخوردار از مهارت‌ها و توانائی‌های بالا می‌تواند برای سازمان بسیار هزینه‌ساز باشد. بنابراین، شناسایی عوامل مؤثری که می‌تواند تمایل به ترک شغل کارکنان را کاهش دهد، اهمیت فراوانی دارد. هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر سرمایه روانشناختی و جو ارائه خدمات به کارکنان در تمایل به ترک شغل با توجه به نقش میانجی‌گری ...  بیشتر

رابطه هویت اجتماعی و خودکارآمدی شغلی با نقش میانجی هوش عاطفی در مربیان پیش دبستانی

بهرنگ اسماعیلی شاد؛ محبوبه سلیمان پور عمران؛ فرحناز سهیلی فر

دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 90-111

چکیده
  هدف پژوهش، تبیین رابطه هویت اجتماعی و خودکارآمدی شغلی با نقش میانجی هوش عاطفی بود. تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل 240 نفر مربی پیش دبستانی شهر بجنورد بود که طبق جدول کرجسی-مورگان 148 نفر به روش نمونه برداری تصادفی طبقه‌ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه ...  بیشتر

بررسی رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی با عملکرد کارکنان دراستانداری اصفهان

مجید صالحیان

دوره 6، شماره 2 ، مهر 1399، ، صفحه 110-138

چکیده
  سازمان‌ها بدون تمایل افراد به همکاری، قادر به توسعه اثربخشی خود نیستند. تفاوت همکاری خودجوش و اجباری از اهمیت خاصی برخوردار است. در حالت اجباری فرد وظایف خود را بر اساس مقررات و قوانین و استانداردهای تعیین‌شده سازمان‌ها و صرفاً در حد رعایت الزامات انجام می‌دهد. درحالی‌که در همکاری خودجوش و آگاهانه افراد، کوشش‌ها، توان و بصیرت ...  بیشتر