آسیبشناسی روانشناختی
وحید میرزایی؛ علی اکبر عقیقی
چکیده
شناخت عوامل پیشگیری از بدبینی سازمانی همواره از دلمشغولیهای مدیران سازمانها بوده است. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی سکوت کارکنان و شایعات منفی در محل کار در رابطۀ بین رهبری خودشیفته و بدبینی سازمانی انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوۀ گردآوری دادهها میدانی، و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع همبستگی ...
بیشتر
شناخت عوامل پیشگیری از بدبینی سازمانی همواره از دلمشغولیهای مدیران سازمانها بوده است. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی سکوت کارکنان و شایعات منفی در محل کار در رابطۀ بین رهبری خودشیفته و بدبینی سازمانی انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوۀ گردآوری دادهها میدانی، و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ پرسنل هتلهای پنجستارۀ مشهد است که ۱۱۵ نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادههای پژوهشی از پرسشنامۀ رهبری خودشیفتۀ هاچوارتر و تامسون (2012)، پرسشنامۀ بدبینی سازمانی دین و همکاران (1994)، پرسشنامۀ سکوت کارکنان تانگیرالا و رامانوجام (2008) و پرسشنامۀ شایعات منفی در محل کار کو و همکاران (2012) استفاده شد. برای سنجش روایی از روایی صوری و برای سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با روش معادلات ساختاری با رویکرد روش حداقل مربعات جزئی و نرمافزار Amos انجام شد. نتایج پژوهش حاکی از تأثیر مثبت و معنادار رهبری خودشیفته بر بدبینی سازمانی است. از سویی، نتایج نشان داد بین رهبری خودشیفته با سکوت کارکنان و شایعات منفی در محل کار رابطهای مثبت و معنادار وجود دارد. در نهایت، میانجیگری سکوت کارکنان و شایعات منفی در محل کار در رابطۀ رهبری خودشیفته و بدبینی سازمانی تأیید شد.
توانمندسازی و تابآوری
محسن عارف نژاد؛ علی شریعت نژاد؛ مینا حسینی؛ شقایق صالح آبادی
چکیده
رهبری مربی گرا یکی از سبک های مطلوب و کاربردی رهبری است که اثرات و تبعاتی مثبت برای سازمان دارد. از این رو، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی پیدایش رهبری مربیگرا در سازمانهای دولتی انجام شده است. این پژوهش، آمیخته و در پارادایم قیاسی استقرایی و از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش ...
بیشتر
رهبری مربی گرا یکی از سبک های مطلوب و کاربردی رهبری است که اثرات و تبعاتی مثبت برای سازمان دارد. از این رو، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی پیدایش رهبری مربیگرا در سازمانهای دولتی انجام شده است. این پژوهش، آمیخته و در پارادایم قیاسی استقرایی و از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر خبرگان مشتمل بر استادان دانشگاه در حوزۀ مدیریت رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی و همچنین، مدیران ارشد سازمان های دولتی هستند که از میان آنها، اعضای نمونه با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی و بر اساس اصل کفایت نظری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی، مصاحبۀ نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه است. برای تحلیل داده ها در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و کدگذاری با نرم افزار اطلستی استفاده شد. همچنین، به منظور تحلیل کمی از روش الگوسازی ساختاری تفسیری استفاده شد. نتایج پژوهش مشتمل بر طراحی الگوی پیدایش رهبری مربی گرا است. الگوی رهبری مربی گرا در این پژوهش در چهار سطح اصلی و بر اساس فلسفۀ رهبری مربیگرا، بستر و زمینۀ شکل گیری رهبری مربی گرا، ابعاد رهبری مربی گرا و پیامدهای آن تدوین شده است.
توانمندسازی و تابآوری
مرتضی اکبری مهراباد؛ محمود اکبری مهرآباد
چکیده
امروزه، بحث ویژگیهای مدیریت مناسب و تأثیرات شگرف آن بر عملکرد نوآوری سازمان در شرکتهای دولتی و خصوصی آشکارا مشاهده میشود و اخیراً سبکهای جدیدی از مدیریت مطرح شدهاند که ممکن است در اجرای راهبردها و تعقیب اهداف سازمان بسیار مؤثر واقع شوند. این پژوهش بررسی میکندکه چگونه ویژگیهای مدیریت بر عملکرد نوآوری سازمانی با ...
بیشتر
امروزه، بحث ویژگیهای مدیریت مناسب و تأثیرات شگرف آن بر عملکرد نوآوری سازمان در شرکتهای دولتی و خصوصی آشکارا مشاهده میشود و اخیراً سبکهای جدیدی از مدیریت مطرح شدهاند که ممکن است در اجرای راهبردها و تعقیب اهداف سازمان بسیار مؤثر واقع شوند. این پژوهش بررسی میکندکه چگونه ویژگیهای مدیریت بر عملکرد نوآوری سازمانی با میانجیگری یادگیری سازمانی و تعدیلگری خودکنترلی در گروه صنعتی روستا تأثیر میگذارند. این مدل با تجزیه و تحلیل پاسخهای نظرسنجی جمعآوریشده از 310 مدیر و کارکنان گروه صنعتی روستا با نرمافزار SPSS23 و Smart PLS3 آزمایش شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد در گروه صنعتی روستا، ویژگیهای مدیریت، تأثیری مثبت و معنادار بر عملکرد نوآوری سازمانی و یادگیری سازمانی دارند و ویژگیهای مدیریت با میانجیگری یادگیری سازمانی تأثیری مثبت و معنادار بر عملکرد نوآوری دارند. همچنین، خودکنترلی به طور مثبت تأثیر ویژگیهای مدیریت را بر یادگیری سازمانی تعدیل میکند.
مهارتهای بین فردی
عباسعلی رستگار؛ هدیه حسنی
چکیده
ترک خدمت کارکنان کلیدی در سازمانهای سرآمد به یکی از مهمترین نگرانیهای مدیران و رهبران تبدیل شده است که با تغییر نوع سبک رهبری و روابط مدیران و کارکنان میتوان تمایل به ترک خدمت کارکنان را تقلیل نمود. هدف از این تحقیق، بررسی تأثیر رهبری اخلاقی بر قصد ترک خدمت کارکنان با میانجیگری قانونشکنی خیرخواهانه و تبادل رهبر-پیرو است. ...
بیشتر
ترک خدمت کارکنان کلیدی در سازمانهای سرآمد به یکی از مهمترین نگرانیهای مدیران و رهبران تبدیل شده است که با تغییر نوع سبک رهبری و روابط مدیران و کارکنان میتوان تمایل به ترک خدمت کارکنان را تقلیل نمود. هدف از این تحقیق، بررسی تأثیر رهبری اخلاقی بر قصد ترک خدمت کارکنان با میانجیگری قانونشکنی خیرخواهانه و تبادل رهبر-پیرو است. روش تحقیق از نظر نوع هدف، کاربردی است. کارکنان سازمان تأمین اجتماعی تهران به تعداد 3200 نفر به عنوان جامعه انتخاب شدند که بر اساس نمونهگیری تصادفی خوشهای، 342 پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفتند. در این راستا از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد که پایایی و روایی آن نیز در جریان پژوهش تأیید شد. دادهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که سبک رهبری اخلاقی بر قصد ترک خدمت کارکنان تأثیر مستقیم و معناداری دارد و به واسطه متغیرهای میانجی رابطه رهبر پیرو و قانونشکنی خیرخواهانه میتواند به صورت غیرمستقیم بر تمایل به ترک خدمت کارکنان تأثیر معناداری داشته باشد. پژوهش حاضر میتواند نتایج مثبت زیادی به همراه داشته باشد و موجبات گسترش رهبری اخلاقی در سازمانها شود که زمینه افزایش ارتباطات بین مدیران و کارکنان را فراهم میسازد و همچنین منجر به دستیابی به اهداف عالی سازمان و کاهش قصد ترک خدمت کارکنان و جابجایی کارکنان میشود.
مهارتهای بین فردی
محسن عارف نژاد؛ فائزه حسنوند
چکیده
در محیط پیچیدۀ امروز، لازمۀ موفقیت سازمانها حفظ استخدام پذیری پایدار است. مزایای مربوط به بازآفرینی شغلی و کیفیت روابط با همکاران به طور اثربخش، موفقیت افراد برای ماندن در مشاغل استخدامپذیر را در دنیای بسیار رقابتی تعیین میکنند. سازمانهای دانش بنیان که با استخدام افراد ماهر در جامعه نقشی مهم را دارا هستند، باید ...
بیشتر
در محیط پیچیدۀ امروز، لازمۀ موفقیت سازمانها حفظ استخدام پذیری پایدار است. مزایای مربوط به بازآفرینی شغلی و کیفیت روابط با همکاران به طور اثربخش، موفقیت افراد برای ماندن در مشاغل استخدامپذیر را در دنیای بسیار رقابتی تعیین میکنند. سازمانهای دانش بنیان که با استخدام افراد ماهر در جامعه نقشی مهم را دارا هستند، باید خود را با تغییر و تحولات نوظهور در محیط نوین سازمان همراه کنند و در این محیط رقابتی، برای پایداری استخدام پذیری تلاش کنند. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر کیفیت روابط با همکاران بر استخدام پذیری پایدار با نقش میانجی بازآفرینی شغلی انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی پیمایشی است. جامعۀ پاسخگویان این پژوهش 120 نفر از کارشناسان سازمانهای دانش بنیان فعال در پارک علم و فناوری استان لرستان بود که با استفاده از جدول مورگان 92 نفر به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری داده های پژوهش از پرسشنامۀ استاندارد استفاده شد و پایایی به روش آلفای کرونباخ سنجش شد و پایایی ترکیبی و روایی به روش همگرا سنجیده شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از رویکرد الگوسازی معادلات ساختاری و نرمافزار PLS استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که ویژگیهای کیفیت روابط با همکاران (نیازهای کارکنان، رشد و پیشرفت، نیازهای شغلی) هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم از طریق بازآفرینی شغلی بر استخدام پذیری پایدار اثر میگذارند.
رفتار سازمانی
روح اله حسینی
چکیده
فرهنگ سازمانی مبتنی بر دانایی یکی از مؤلفههای مهم و اصلی دانش رفتاری در سازمانها است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر طراحی مدل ساختاری تفسیری فرهنگ سازمانی مبتنی بر دانایی است. این پژوهش بر مبنای پارادایم اثباتگرایی است و از لحاظ نوع و هدف پژوهش، کاربردی است. از نظر روش جمعآوری دادهها، توصیفی- تحلیلی است. فرآیند انجام ...
بیشتر
فرهنگ سازمانی مبتنی بر دانایی یکی از مؤلفههای مهم و اصلی دانش رفتاری در سازمانها است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر طراحی مدل ساختاری تفسیری فرهنگ سازمانی مبتنی بر دانایی است. این پژوهش بر مبنای پارادایم اثباتگرایی است و از لحاظ نوع و هدف پژوهش، کاربردی است. از نظر روش جمعآوری دادهها، توصیفی- تحلیلی است. فرآیند انجام این پژوهش شامل دو مرحلۀ اصلی رویکرد فازی یاگر و مدلسازی ساختاری -تفسیری است. جامعة آماری این پژوهش شامل کارشناسان و خبرگان دانشگاهی است که هفت نفر نمونه از آنها انتخاب شدند. در این مقاله، نخست، عناصر بااهمیت در فرهنگ سازمانی مبتنی بر دانایی با رویکرد فازی شناسایی میشوند و سپس با بهکارگیری روش مدلسازی ساختاری تفسیری، نوع روابط توسط خبرگان مشخص میشود. بر اساس تحلیل دادهها و با توجه به درجۀ عضویت ( )، هفت عنصر تعیین شدند. یافتههای پژوهش دربرگیرندۀ مدل یکپارچۀ ساختاری تفسیری (ISM) در سه سطح با توجه به روابط یکطرفه یا دوطرفه است. در پایینترین سطح، یعنی سطح سوم، تقویت ارتباطات و تعاملات، طراحی فرایندهای مشارکت و تقویت فضای کار گروهی قرار دارند که عناصر بانفوذ مدل شناخته شدند و در بالاترین سطح، مسئولیتپذیری همگانی قرار میگیرد که وابستهترین عنصر مدل است؛ زیرا با توجه به نمودار قدرت نفوذ و میزان وابستگی، هرچه عناصر در سطح بالاتری قرار داشته باشند، قدرت تحریککنندگی آنها کمتر و میزان وابستگی بیشتر میشود. بینشی که این مدل به مدیران و تصمیمگیران میدهد، میتواند به آنها در تقویت فرهنگ سازمانی به منظور بهبود دانایی سازمانی کمک کند.
مهارتهای بین فردی
طیبه فراهانی؛ امین رحمتی
چکیده
این پژوهش به بررسی تأثیر منابع قدرت و نتایج عملکرد مناقشه کارآمد و غیر کارآمد در روابط خریدار-فروشنده در بازار فرش پرداخته شده است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی– همبستگی است. همچنین بر اساس شیوه جمعآوری دادهها یک تحقیق پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، تجار فرش در بازار بزرگ تهران میباشند که تعداد ...
بیشتر
این پژوهش به بررسی تأثیر منابع قدرت و نتایج عملکرد مناقشه کارآمد و غیر کارآمد در روابط خریدار-فروشنده در بازار فرش پرداخته شده است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی– همبستگی است. همچنین بر اساس شیوه جمعآوری دادهها یک تحقیق پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، تجار فرش در بازار بزرگ تهران میباشند که تعداد آنها برابر با 150 نفر میباشد. با توجه به محدود بودن جامعه آماری از روش تمامشماری جهت نمونه آماری استفاده شد. روشهای جمعآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای و میدانی و از پرسشنامه استاندارد فجفر و همکاران استفاده شد. برای تحلیل دادههای این پژوهش از مدل معادلات ساختاری با کمک نرمافزار اسمارت پی ال اس استفاده شد. نتایج نشان داد که منابع قدرت (اجباری و غیراجباری) و نتایج عملکرد مناقشه کارآمد و غیر کارآمد در روابط خریدار-فروشنده بازار فرش، تأثیر معناداری دارد. طول مدت ارتباط و راهبرد حل مناقشه به عنوان متغیر تعدیلگر، تأثیر منفی مناقشه کارآمد را کاهش میدهد. فروشندگان برای ارتقای کیفیت و انطباق آن بر خواست، نیاز و ترجیحات مشتریان بایستی به عوامل مهمی نظیر مدیریت روابط میان خریدار و فروشنده که تأثیر بسزایی در بحث صادرات دارند، توجه بیشتری کنند.
توانمندسازی و تابآوری
عین الله تاجیک؛ حسین دیده خانی؛ حسین اسلامی مفیدآبادی
چکیده
هدف این پژوهش، شناسایی عوامل شناختی مؤثر بر تصمیمگیریهای راهبردی مالی مدیران و اولویتبندی آنها است. این پژوهش بر اساس هدف، کاربردی، از نظر ماهیت و روش ، توصیفی است. حجم جامعه مورد مطالعه، 30 نفر میباشد که جهت اطمینان، حجم نمونه 30 نفر و به روش در دسترس انتخاب شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه بود که در یک مطالعه مقدماتی، روایی و پایایی ...
بیشتر
هدف این پژوهش، شناسایی عوامل شناختی مؤثر بر تصمیمگیریهای راهبردی مالی مدیران و اولویتبندی آنها است. این پژوهش بر اساس هدف، کاربردی، از نظر ماهیت و روش ، توصیفی است. حجم جامعه مورد مطالعه، 30 نفر میباشد که جهت اطمینان، حجم نمونه 30 نفر و به روش در دسترس انتخاب شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه بود که در یک مطالعه مقدماتی، روایی و پایایی این پرسشنامهها تأیید شد. دادهپردازی با استفاده از نرمافزار اِس پی اِس اِس و اکسپرت چویس انجام شد. تحلیل دادهها نشان داد تصمیمگیریهای راهبردی مالی در شرکت ملی گاز ایران، تحت تأثیر عوامل سرآمدی عملکرد فرآیندها و خدمات، عوامل سازمانی، عوامل فردی و مدیریت خطر و سرمایهگذاری هستند و با یکدیگر رابطه دارند. اولویتبندی ابعاد و مؤلفهها نیز با استفاده از فن فرآیند تحلیل شبکهای انجام شد. نتایج نشان داد که در بین هر یک از عوامل سرآمدی عملکرد فرآیندها و خدمات، عوامل سازمانی، عوامل فردی و مدیریت خطر و سرمایهگذاری به ترتیب، فعالیت اجتماعی و قانونی، عوامل زمینهای (محیطی)، عقلانیت ایستا و محیط زیست، بیشترین تأثیر را بر تصمیمگیریهای راهبردی مالی مدیران دارند. از بین همه زیرمعیارها در چهار معیار فوق، فعالیت اجتماعی و قانونی، رتبه اول و آمادگی شناختی، رتبه آخر را به دست آورده است.
رفتار سازمانی
امیر شمس؛ علی تقوی مقدم؛ بهرنگ اسماعیلی شاد
دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 135-153
چکیده
امروزه، دانش افراد، ارزشمندترین داراییهای شرکت محسوب میشود. دانش و نوآوری، یکی از مهمترین مزایای رقابتی در سازمان است و بهبود عملکرد سازمانی از طریق استفاده مؤثر از آن، یک مسئله مهم در سازمانها است. هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر نوآوری باز بر فرهنگ سازمانی با میانجیگری هوش عاطفی در کارکنان مؤسسات حسابرسی مشهد است. این ...
بیشتر
امروزه، دانش افراد، ارزشمندترین داراییهای شرکت محسوب میشود. دانش و نوآوری، یکی از مهمترین مزایای رقابتی در سازمان است و بهبود عملکرد سازمانی از طریق استفاده مؤثر از آن، یک مسئله مهم در سازمانها است. هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر نوآوری باز بر فرهنگ سازمانی با میانجیگری هوش عاطفی در کارکنان مؤسسات حسابرسی مشهد است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها پیمایشی و از نظر روش، توصیفی -همبستگی است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل حسابرسان مؤسسات حسابرسی مشهد است که تعداد 70 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از مدل معادلات ساختاری و نرمافزارهای اس پی اس اس و اسمارت پی ال اس استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد نوآوری باز (خارج شونده و وارد شونده) بر فرهنگ سازمانی (درگیر شدن در کار، سازگاری، انطباقپذیری و رسالت) حسابرسان، تأثیر مستقیم دارد؛ یعنی با گسترش نوآوری باز، فرهنگ سازمانی کارکنان ارتقا مییابد. همچنین نتایج نشان داد که نوآوری باز بر فرهنگ سازمانی با میانجیگری هوش عاطفی مؤثر است.
مهارتهای بین فردی
هادی خیرآبادی؛ حسین اسلامی مفیدآبادی؛ احسان رحمانی نیا
دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 177-201
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی نقش و جایگاه فعالیتهای سرمایه اجتماعی مدیر عامل بر مدیریت سود واقعی و عملکرد عملیاتی آینده شرکتها بوده است. روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 1389 تا 1399 است. روش نمونهگیری پژوهش نیز به صورت منظم انجام شده است. ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی نقش و جایگاه فعالیتهای سرمایه اجتماعی مدیر عامل بر مدیریت سود واقعی و عملکرد عملیاتی آینده شرکتها بوده است. روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 1389 تا 1399 است. روش نمونهگیری پژوهش نیز به صورت منظم انجام شده است. برای آزمون فرضیهها و تخمین مدل تجربی پژوهش از روش تجزیه و تحلیل همبستگی و رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. همچنین، در این پژوهش به منظور آزمون فرضیههای پژوهش از نرمافزار اکسل، نرمافزار آماری حوزه علوم اجتماعی و برای محاسبات تخمین مدلهای پژوهش حاضر از نرمافزار اقتصادسنجی ایویوز استفاده شده است. به طور کلی، نتایج کلی پژوهش حاضر نشان میدهد که نقش و جایگاه فعالیتهای سرمایه اجتماعی مدیر عامل بر مدیریت سود واقعی و عملکرد عملیاتی آینده شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به طور معناداری، تأثیرگذار است.
رفتار سازمانی
عاطفه اعوانی؛ احتشام رشیدی؛ حسن برمکی
دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 203-219
چکیده
راهبردهای سازمانی و کسب وکارهای دیجیتال اخیراً پیشرفت چشمگیری در سیستمهای اطلاعاتی، ارتباطات و فنآوریهای ارتباطی داشتهاند و این پیشرفتها راهبرد سنتی را به دیجیتال، تغییر دادهاند و رسانههای اجتماعی با تأکید بر این نوع راهبرد، ما را در برقراری ارتباطات کمک میکنند. توسعه روابط اجتماعی در سازمان باعث افزایش عملکرد شغلی ...
بیشتر
راهبردهای سازمانی و کسب وکارهای دیجیتال اخیراً پیشرفت چشمگیری در سیستمهای اطلاعاتی، ارتباطات و فنآوریهای ارتباطی داشتهاند و این پیشرفتها راهبرد سنتی را به دیجیتال، تغییر دادهاند و رسانههای اجتماعی با تأکید بر این نوع راهبرد، ما را در برقراری ارتباطات کمک میکنند. توسعه روابط اجتماعی در سازمان باعث افزایش عملکرد شغلی کارکنان میشود. لذا هدف از پژوهش، بررسی رابطه بین استفاده از رسانههای اجتماعی برای ارتباطات، روابط اجتماعی و عملکرد شغلی میباشد. این پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و از نوع اسنادی-تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان بیمه پارسیان استان سمنان (384 نفر) است. برای دسترسی سریع به نظرات پرسششوندگان از پرسشنامه استفاده گردید. برای تعیین پایایی آن از آلفای کرونباخ استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS از طریق آمار توصیفی و الگویابی معادلات ساختاری، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد با استفاده از رسانههای اجتماعی برای برقراری ارتباط عمودی بین رهبران و زیردستان، توسعه روابط بین فردی برای انجام اقدامات گروهی ناسازگار و درک اهداف مشترک در تیم میتواند تقویت شود. کیفیت ارتباط بین رهبران و زیردستان با کیفیت مبادلات ارتباطی تعیین میشود. رسانههای اجتماعی، اعضای تیم را قادر میسازد تا در زمان نیاز، در دسترس باشند.
رفتار سازمانی
منیره السادات حسینی؛ یونس وکیل الرعایا
دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 221-241
چکیده
در عصر حاضر، پدیده یادگیری سازمانی و ایجاد سازمان یادگیرنده به عنوان یک مقوله مهم در تعیین بقا یا زوال یک سازمان مطرح گردیده است و در فرایندهای خلق ارزش و رقابتپذیری میتواند نقش قابل توجهی داشته باشد. لذا هدف از این مطالعه، تحلیل اثر سازمان یادگیرنده و تأثیر آن بر بازاریابی داخلی در شرکت برق منطقهای سمنان میباشد. این تحقیق ...
بیشتر
در عصر حاضر، پدیده یادگیری سازمانی و ایجاد سازمان یادگیرنده به عنوان یک مقوله مهم در تعیین بقا یا زوال یک سازمان مطرح گردیده است و در فرایندهای خلق ارزش و رقابتپذیری میتواند نقش قابل توجهی داشته باشد. لذا هدف از این مطالعه، تحلیل اثر سازمان یادگیرنده و تأثیر آن بر بازاریابی داخلی در شرکت برق منطقهای سمنان میباشد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی، از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی و بر اساس ماهیت از نوع همبستگی به شمار میآید. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران و کارکنان شرکت برق منطقهای سمنان به تعداد 150 نفر و نمونه آماری بر اساس رابطه کوکران، 108 نفر از آنها هستند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته است که قابلیت اعتبار آن با استفاده از روشهای روایی محتوا و روایی سازه و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شده است. نتایج تحلیل دادهها با استفاده از آزمون معادلات ساختاری نشان داد که زمینههای ایجاد سازمان یادگیرنده در شرکت برق منطقهای سمنان از حد متوسط، بالاتر بوده و در وضعیت نسبتاً مطلوبی قرار دارند. به علاوه، نتایج آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری، بیانگر آن است که بین زمینههای ایجاد سازمان یادگیرنده با بازاریابی داخلی، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. در واقع، زمینههای ایجاد سازمان یادگیرنده، تأثیر مثبت و معناداری بر بازاریابی داخلی دارند.
وحید میرزایی؛ صحرا نادی مقدم
دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1401، ، صفحه 133-171
چکیده
فعالیتهای داوطلبانه و فرا نقش کارکنان که در ادبیات نوین مدیریت، رفتار شهروندی سازمانی نامیده میشوند؛ به سبب تأثیر در ارتقای عملکرد و افزایش اثربخشی سازمانی، بیش از پیش در سازمانهای امروزی مورد توجه قرارگرفتهاند. پیرو این امر، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رشد شغلی بر رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش میانجی تعهد شغلی، ...
بیشتر
فعالیتهای داوطلبانه و فرا نقش کارکنان که در ادبیات نوین مدیریت، رفتار شهروندی سازمانی نامیده میشوند؛ به سبب تأثیر در ارتقای عملکرد و افزایش اثربخشی سازمانی، بیش از پیش در سازمانهای امروزی مورد توجه قرارگرفتهاند. پیرو این امر، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رشد شغلی بر رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش میانجی تعهد شغلی، صورت گرفت. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه اساتید دانشگاه آزاد اسلامی مشهد به تعداد 243 نفر میباشد که تعداد 149 نفر از ایشان بر اساس فرمول کوکران و با روش نمونهگیری تصادفی ساده، انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد رفتار شهروندی سازمانی شارما و جین (2014)، تعهد شغلی کارسون و بدیان (1994) و رشد شغلی ونگ و شی (2011) استفاده گردید. روایی پرسشنامهها با روش روایی محتوایی و پایایی آنها با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ تأیید گشت. میزان آلفای کرونباخ رشد شغلی، رفتار شهروندی سازمانی و تعهد شغلی به ترتیب 0/932، 0/936 و 0/90 محاسبه گردید. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار Amos و با روش معادلات ساختاری انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد رشد شغلی و تعهد سازمانی، تأثیر مثبت و معناداری بر رفتار شهروندی سازمانی دارند. همچنین نقش میانجی تعهد سازمانی در ارتباط بین رشد شغلی و رفتار شهروندی سازمانی، تأیید گشت. به عبارتی رشد شغلی سازمانی از طریق افزایش تعهد سازمانی، باعث افزایش رفتار شهروندی سازمانی میگردد.
محمد تابان
دوره 7، شماره 2 ، مهر 1400، ، صفحه 97-118
چکیده
مسئولیت اجتماعی سازمان، چارچوبی اخلاقی است که در آن افراد یا سازمانها برای انجام وظیفه مدنی خود و اقداماتی که به نفع کل جامعه است، مسئول هستند. هدف این تحقیق، "بررسی تأثیر معنویت بر مسئولیت اجتماعی در مراکز آموزش عالی شهر ایلام" میباشد. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت روش نیز توصیفی – همبستگی میباشد. همچنین ...
بیشتر
مسئولیت اجتماعی سازمان، چارچوبی اخلاقی است که در آن افراد یا سازمانها برای انجام وظیفه مدنی خود و اقداماتی که به نفع کل جامعه است، مسئول هستند. هدف این تحقیق، "بررسی تأثیر معنویت بر مسئولیت اجتماعی در مراکز آموزش عالی شهر ایلام" میباشد. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت روش نیز توصیفی – همبستگی میباشد. همچنین از لحاظ گردآوری دادهها نیز یک تحقیق پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه دولتی شهر ایلام میباشد که تعداد آنها 570 نفر هستند. با استفاده از جدول مورگان تعداد 226 نفر برای نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری، تصادفی ساده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد معنویت مافلی و جولیانا (2021) و پرسشنامه محققساخته مسئولیت اجتماعی بوده که روایی همگرایی و پایایی سازه آن با استفاده از تحلیل عاملی تأیید محاسبه شده و همچنین به تأیید اساتید متخصص رسیده و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 92/0 به دست آمده است که نشانگر تأیید پایایی پرسشنامه مورد نظر میباشد. نتایج پژوهش که با استفاده از نرمافزار لیزرل 53/8 و در سطح اطمینان 95% تحلیل شد، نشان دادند که معنویت بر مسئولیت اجتماعی، تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین معنویت بر ابعاد مسئولیت اجتماعی یعنی اقتصادی، ملی، قانونی و اخلاقی نیز تأثیر مثبت و معناداری دارد.
سید حسن آل طه؛ محسن اکبری
دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 35-71
چکیده
ترک خدمت کارکنان باتجربه و برخوردار از مهارتها و توانائیهای بالا میتواند برای سازمان بسیار هزینهساز باشد. بنابراین، شناسایی عوامل مؤثری که میتواند تمایل به ترک شغل کارکنان را کاهش دهد، اهمیت فراوانی دارد. هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر سرمایه روانشناختی و جو ارائه خدمات به کارکنان در تمایل به ترک شغل با توجه به نقش میانجیگری ...
بیشتر
ترک خدمت کارکنان باتجربه و برخوردار از مهارتها و توانائیهای بالا میتواند برای سازمان بسیار هزینهساز باشد. بنابراین، شناسایی عوامل مؤثری که میتواند تمایل به ترک شغل کارکنان را کاهش دهد، اهمیت فراوانی دارد. هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر سرمایه روانشناختی و جو ارائه خدمات به کارکنان در تمایل به ترک شغل با توجه به نقش میانجیگری اشتیاق و رضایت شغلی بوده است. پژوهش حاضر از لحاظ جهتگیری و هدف پژوهش کاربردی و توصیفی، از لحاظ استراتژیهای پژوهش پیمایشی و از لحاظ ماهیت همبستگی میباشد. در این پژوهش از ابزار پرسشنامه برای گردآوری دادهها استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان دانشگاه گیلان بوده و شیوه نمونه گیری به صورت غیر احتمالی در دسترس است که با استفاده از فرمول کوکران 283 نفر انتخاب شدند. جهت آزمون فرضیههای تحقیق از روش مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار اسمارت پی ال اس استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد جو ارائه خدمات و سرمایه روانشناختی بر اشتیاق شغلی تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین اشتیاق شغلی بر رضایت شغلی تأثیر مثبت و معنادار و بر تمایل به ترک خدمات تأثیر منفی و معناداری دارد. رضایت شغلی نیز بر تمایل به ترک خدمت تأثیر منفی و معنادار دارد. نقش میانجیگری اشتیاق شغلی و رضایت شغلی نیز تائید گردید. مدیران سازمانها میتوانند با تقویت عوامل تأثیرگذار بر اشتیاق شغلی از جمله جو ارائه خدمات و سرمایه روانشناختی، میزان تمایل به ترک خدمت کارکنان را کاهش دهند.
بهرنگ اسماعیلی شاد؛ محبوبه سلیمان پور عمران؛ فرحناز سهیلی فر
دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 90-111
چکیده
هدف پژوهش، تبیین رابطه هویت اجتماعی و خودکارآمدی شغلی با نقش میانجی هوش عاطفی بود. تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل 240 نفر مربی پیش دبستانی شهر بجنورد بود که طبق جدول کرجسی-مورگان 148 نفر به روش نمونه برداری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه ...
بیشتر
هدف پژوهش، تبیین رابطه هویت اجتماعی و خودکارآمدی شغلی با نقش میانجی هوش عاطفی بود. تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل 240 نفر مربی پیش دبستانی شهر بجنورد بود که طبق جدول کرجسی-مورگان 148 نفر به روش نمونه برداری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه هویت اجتماعی صفاری نیا و روشن (1390)، پرسشنامه هوش عاطفی شرینگ (۱۹۹۶) و پرسشنامه خودکارآمدی شغلی ریگز و نایت (1994) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارهای SPSS 21 و PLS استفاده شد. نتایج نشان داد بین هویت اجتماعی و خودکارآمدی شغلی رابطه مثبت و معناداری برقرار است (ضریب مسیر 315/0). همچنین بین مولفه های هوش عاطفی و خودکارآمدی شغلی نیز رابطه مثبت و معناداری به استثناء مولفه هوشیاری اجتماعی به دست آمد (ضریب مسیر 303/0). بین هویت اجتماعی و هوش عاطفی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (ضریب مسیر 548/0). با توجه به روابط مثبت و معنادار بین متغیرها، نقش میانجی هوش عاطفی تایید گردید.
مجید صالحیان
دوره 6، شماره 2 ، مهر 1399، ، صفحه 110-138
چکیده
سازمانها بدون تمایل افراد به همکاری، قادر به توسعه اثربخشی خود نیستند. تفاوت همکاری خودجوش و اجباری از اهمیت خاصی برخوردار است. در حالت اجباری فرد وظایف خود را بر اساس مقررات و قوانین و استانداردهای تعیینشده سازمانها و صرفاً در حد رعایت الزامات انجام میدهد. درحالیکه در همکاری خودجوش و آگاهانه افراد، کوششها، توان و بصیرت ...
بیشتر
سازمانها بدون تمایل افراد به همکاری، قادر به توسعه اثربخشی خود نیستند. تفاوت همکاری خودجوش و اجباری از اهمیت خاصی برخوردار است. در حالت اجباری فرد وظایف خود را بر اساس مقررات و قوانین و استانداردهای تعیینشده سازمانها و صرفاً در حد رعایت الزامات انجام میدهد. درحالیکه در همکاری خودجوش و آگاهانه افراد، کوششها، توان و بصیرت خود را برای شکوفایی تواناییهای خود به نفع سازمان به کار میگیرند. امروزه در ادبیات نوین مدیریت از رفتارهای خودجوش و آگاهانه افراد در سازمان با عنوان رفتار شهروندی سازمانی نامبرده میشود. با توجه به اهمیت این نوع رفتارها و تأثیر آن در عملکرد و بهرهوری سازمانها، هدف کلی این پژوهش بررسی رابطه رفتار شهروندی سازمانی با عملکرد کارکنان استانداری اصفهان میباشد. ازاینرو یک چهارچوب مفهومی با پنج بعد نوعدوستی، وظیفهشناسی، جوانمردی، نگرش مدنی و ادب و احترام مدنظر قرارگرفته است. تحقیق حاضر ازنظر هدف کاربردی عملی و از جنبه روش توصیفی- پیمایشی میباشد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد پادساکف و همکاران (2000) بوده است. روایی پرسشنامه به شکل صوری و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرارگرفته است. جامعه آماری کارکنان استانداری اصفهان بوده و بر اساس نمونهگیری تصادفی ساده و فرمول کوکران تعداد نمونه 87 برآورد شده است نتایج پژوهش نشان داد که میزان رفتار شهروندی سازمانی کارکنان در این سازمان در سطح مناسبی است. بین رفتار شهروندی سازمانی و ابعاد آن و عملکرد رابطه معنیداری وجود دارد. مؤثرترین عامل در بین متغیرهای مستقل بر عملکرد فضیلت مدنی میباشد. در اولویتبندی مؤلفههای رفتار شهروندی سازمانی بالاترین رتبه مربوط به فضیلت مدنی و کمترین رتبه مربوط به وظیفهشناسی بوده است. بین رفتار شهروندی سازمانی و ویژگیهای جمعیت شناختی تفاوت معنیداری وجود ندارد. درمجموع رفتار شهروندی سازمانی بر عملکرد کارکنان تأثیر مثبت دارد و باعث افزایش عملکرد کارکنان میشود.