مستانه غنجی؛ زهرا خوشنودی فر؛ پرویز رحیمی مصلح آبادی
دوره 8، شماره 2 ، مهر 1401
چکیده
بهروزی به معنای توسعه پتانسیلها و ظرفیتهای یک فرد، کنترل داشتن بر زندگی، هدف داشتن (کار کردن برای اهداف ارزشمند) و تجربه روابط مثبت است. با توجه به این نکته که بهروزی سازمانی با اتخاذ رویکرد مثبتنگری ...
بیشتر
بهروزی به معنای توسعه پتانسیلها و ظرفیتهای یک فرد، کنترل داشتن بر زندگی، هدف داشتن (کار کردن برای اهداف ارزشمند) و تجربه روابط مثبت است. با توجه به این نکته که بهروزی سازمانی با اتخاذ رویکرد مثبتنگری به دنبال بهبود شادی و عملکرد در محیطهای کاری است، طراحی الگوی بهروزی سازمانی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هدف این پژوهش قرار گرفت. این مطالعه از نوع پژوهشهای کیفی است که دادهها از طریق روش نمونهگیری نظری و مصاحبه عمیق ساختاریافته با 18 نفر از مدیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمعآوری گردید و سپس با استفاده از رویکرد نظریه دادهبنیاد مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. حاصل این مصاحبهها، مجموعهای از مضامین اولیه بود که طی فرایند کدگذاری باز، گردآوری و از درون آنها مقولههایی استخراج شد، سپس در مرحله کدگذاری محوری، پیوند میان این مقولهها ذیل عناوین شرایط علّی، پدیده محوری، راهبردها، عوامل زمینهای، شرایط مداخلهگر و پیامدهای بهروزی سازمانی در قالب پارادایم کدگذاری محوری تبیین شدند. در ادامه و در مرحله کدگذاری انتخابی نیز سیر داستان ترسیم شد. یافتهها نشان داد مؤلفههای فضیلت حرفهای، فضیلت اجتماعی کار و سرمایه روانشناختی افراد ازجمله عوامل اصلی در شکل دادن بهروزی سازمانی کارکنان بوده است. بهروزی سازمانی متشکل از سه لذت حرفهای، رابطهای و انعکاسی است که با ایجاد مالکیت روانشناختی در کارکنان به همراه عوامل مداخلهگر و زیرساختی، ایجادکننده پیامدهای انتقالی، توسعهای و عملکردی است.