رفتار سازمانی
سید رضی نبوی چاشمی؛ علی رضا کارگر مطلق؛ آزاده سادات نبوی چاشمی؛ سید محمدرضا نبوی چاشمی
چکیده
سرمایه اجتماعی، مفهومی جامعهشناسی است که در تجارت، اقتصاد، علوم انسانی و بهداشت عمومی جهت اشاره به ارتباطات درون و بین گروهی از آن استفاده میشود. سرمایه انسانی، اصلیترین و مهمترین منبع سرمایهگذاری اقتصادی در عصر حاضر است. این سرمایه ارزشمند لازمه ایجاد سطح گستردهای از روابط مبتنی بر اعتماد یا همان سرمایه اجتماعی است. ...
بیشتر
سرمایه اجتماعی، مفهومی جامعهشناسی است که در تجارت، اقتصاد، علوم انسانی و بهداشت عمومی جهت اشاره به ارتباطات درون و بین گروهی از آن استفاده میشود. سرمایه انسانی، اصلیترین و مهمترین منبع سرمایهگذاری اقتصادی در عصر حاضر است. این سرمایه ارزشمند لازمه ایجاد سطح گستردهای از روابط مبتنی بر اعتماد یا همان سرمایه اجتماعی است. هدف این مقاله، بررسی نقش یادگیری الکترونیکی در ارتقای سرمایه اجتماعی از طریق تغییر در سرمایه انسانی است. این تحقیق کاربردی از حیث روش، جزء تحقیقات توصیفی همبستگی است. دادههای این تحقیق به روش میدانی و از طریق پرسشنامه، گردآوری شدهاند. روایی این پرسشنامه با نظر اساتید و کارشناسان و پایایی آن بهوسیله آلفای کرونباخ 0/88 تأیید گردید. جامعه آماری، کارکنان بنیاد شهید و امور ایثارگران استانهای سمنان و تهران بزرگ میباشد که تعداد 385 نفر از آنها به روش در دسترس یا اتفاقی به عنوان نمونه، انتخاب شده است. دادههای گردآوری شده با استفاده از تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری و مبتنی بر نرمافزار لیزرل مورد تحلیل قرار گرفتهاند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که یادگیری الکترونیکی موجب افزایش سرمایه انسانی شده و این سرمایه ارزشمند هم موجب افزایش روابط مبتنی بر اعتماد یا همان سرمایه اجتماعی شده است. همچنین یادگیری الکترونیکی به طور مستقیم نیز بر روی سرمایه اجتماعی، تأثیر میگذارد.
محمد حسین رحمتی؛ نیما سلطانی نژاد؛ علی اصغر رشید؛ احمد عباسی
دوره 2، شماره 1 ، فروردین 1395، ، صفحه 145-167
چکیده
در دهه اخیر، سازمانها دریافتهاند که برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار و اثربخش، نیروی انسانی از بیشترین اهمیت برخوردار است. در دنیایی که دانش و ارتباط با مشتریان و اربابانرجوع بیشازپیش اهمیت یافته است سرمایه انسانی -که نشاندهنده میزان دانش، مهارتهای فنی، خلاقیت، و تجربه سازمان است- اهمیت فزایندهای مییابد و نه به منزله ...
بیشتر
در دهه اخیر، سازمانها دریافتهاند که برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار و اثربخش، نیروی انسانی از بیشترین اهمیت برخوردار است. در دنیایی که دانش و ارتباط با مشتریان و اربابانرجوع بیشازپیش اهمیت یافته است سرمایه انسانی -که نشاندهنده میزان دانش، مهارتهای فنی، خلاقیت، و تجربه سازمان است- اهمیت فزایندهای مییابد و نه به منزله داراییهای هزینهبر بلکه به منزله داراییهای مولد تلقی میشود. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر جو سازمانی در سرمایه انسانی با میانجیگری سرمایه اجتماعی میپردازد که از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه اجرا، توصیفی-همبستگی است که در آن از ابزار پرسشنامه برای جمعآوری دادهها استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، 400 نفر از کارکنان مرکز خدمات حوزه علمیه استان قم است که بر اساس جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی ساده، تعدادِ نمونه 196 نفر شد. پایایی و روایی ابزار با محاسبه آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و میانگین واریانسِ تبیینشده، ارزیابی و تأیید شد و روایی محتوایی پرسشنامهها را نیز استادان و خبرگان آشنا به موضوع تأیید کردند. مدل مفهومی پژوهش با روش حداقل مربعات جزئی با بهکارگیری نرمافزار Smart PLS آزموده شد. نتایج نشان میدهد که جو سازمانی در سرمایههای اجتماعی و انسانی، و سرمایه اجتماعی به سهم خود در سرمایه انسانی اثر دارد.