سمانه سلیمی؛ زهرا ارباب
دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1399، ، صفحه 9-43
چکیده
بهرهمندی مدیران از هوش استراتژیک سبب بهبود عملکرد شغلی معلمان میشود و بهبود عملکرد شغلی بهعنوان هدف مهم در آموزشوپرورش نیازمند تدابیری چون توانمندسازی روانشناختی معلمان است. ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ بررسی رابطه هوش استراتژیک مدیران و توانمندسازی روانشناختی با عملکرد شغلی معلمان زن متوسطه زاهدان اﺳﺖ. روش ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﻮع ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ...
بیشتر
بهرهمندی مدیران از هوش استراتژیک سبب بهبود عملکرد شغلی معلمان میشود و بهبود عملکرد شغلی بهعنوان هدف مهم در آموزشوپرورش نیازمند تدابیری چون توانمندسازی روانشناختی معلمان است. ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ بررسی رابطه هوش استراتژیک مدیران و توانمندسازی روانشناختی با عملکرد شغلی معلمان زن متوسطه زاهدان اﺳﺖ. روش ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﻮع ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ – همبستگی اﺳﺖ و ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺷﺎﻣﻞ کلیه معلمان زن مقطع متوسطه به تعداد 700 نفر میباشد. برای تعیین ﺣﺠﻢ نمونه از جدول مورگان استفاده شد که تعداد 260 ﻧﻔﺮ ﺑﻪ روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ﺑﺮای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد هوش استراتژیک مک کوبی (2015)، توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (1995) و عملکرد شغلی میرکمالی و کرمی (1395) استفادهشده ﮐﻪ رواﯾﯽ ﻣﺤﺘﻮاﯾﯽ ﺑﻪ ﺗأﯾﯿﺪ ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﻧﯿﺰ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺿﺮﯾﺐ آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ به ترتیب 75/0، 79/0 و 72/0 ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪ. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای همبستگی پیرسون و مانوا استفاده شد. یافتههای ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن داد، بین هوش استراتژیک مدیران و توانمندسازی روانشناختی با عملکرد شغلی معلمان زن رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین مؤلفههای هوش استراتژیک و توانمندسازی روانشناختی با مؤلفههای عملکرد شغلی رابطه وجود داشت.
رامین غریب زاده؛ شیما غریب زاده؛ محمد جاهدی؛ سلیم کاظمی
دوره 3، شماره 2 ، مهر 1396، ، صفحه 61-100
چکیده
عامل اساسی و مؤثر هر سازمان مدیران آن سازمان، بهویژه مدیران بااخلاق میباشند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین اخلاق حرفهای و توانمندسازی روانشناختی و نوآوری سازمانی کارکنان انجام گرفته است. روش پژوهش، توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری همه کارکنان آموزش و پرورش شهرستان اردبیل به تعداد 6000 نفر بود. نمونه آماری 361 نفر ...
بیشتر
عامل اساسی و مؤثر هر سازمان مدیران آن سازمان، بهویژه مدیران بااخلاق میباشند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین اخلاق حرفهای و توانمندسازی روانشناختی و نوآوری سازمانی کارکنان انجام گرفته است. روش پژوهش، توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری همه کارکنان آموزش و پرورش شهرستان اردبیل به تعداد 6000 نفر بود. نمونه آماری 361 نفر به شیوه تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش سه پرسشنامه استاندارد، اخلاق حرفهای قاسمزاده و همکاران (2014)، توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (1995) و پرسشنامه نوآوری سازمانی هانگ و همکاران (2011) بود. نتایج تحلیلهای آماری نشان داد رابطه بین اخلاق حرفهای مدیران با توانمندسازی روانشناختی و نوآوری سازمانی کارکنان مثبت و معنادار است. بهعبارت دیگر، اخلاق حرفهای مدیران تأثیر چشمگیری بر توانمندسازی و نوآوری سازمانی دارد.
جهانگیر کرمی؛ فاطمه دهقان؛ محسن رضایی؛ پروانه کریمی؛ فرامرز مروتی چروش
دوره 2، شماره 2 ، مهر 1395، ، صفحه 43-66
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجیگری توانمندسازی روانشناختی در رابطه ویژگیهای شخصیتی و عملکرد شغلی کارکنان شرکت گاز استان کرمانشاه انجام شده است. نمونه آماری به تعداد 411 نفر با روش نمونهگیری سرشماری انتخاب شد. دادهها از طریق مقیاس پنج عامل بزرگ شخصیت نئو، پرسشنامه عملکرد شغلی و پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی جمع شد. ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجیگری توانمندسازی روانشناختی در رابطه ویژگیهای شخصیتی و عملکرد شغلی کارکنان شرکت گاز استان کرمانشاه انجام شده است. نمونه آماری به تعداد 411 نفر با روش نمونهگیری سرشماری انتخاب شد. دادهها از طریق مقیاس پنج عامل بزرگ شخصیت نئو، پرسشنامه عملکرد شغلی و پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی جمع شد. پایایی مقیاس اول با استفاده از روش بازآزمایی -روی 64 نفر از افراد نمونه به فاصله دو هفته- برای پنج عامل به ترتیب 87/0، 84/0، 79/0، 80/0 و 82/0 به دست آمد. ضرایب اعتبار پرسشنامه عملکرد شغلی هم با استفاده از روش آلفای کرونباخ به ترتیب 90/0، 91/0 و 80/0 به دست آمد. پایایی پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی نیز در تحقیق صفرزاده و همکاران به روش آلفای کرونباخ 93/0 به دست آمد. برای تجزیهوتحلیل یافتههای پژوهش، از روشهای آماری توصیفی، تحلیل رگرسیون و همبستگی تحلیل مسیر استفاده گردید. نتایج نشان داد که ویژگیهای شخصیتی -همه با هم- میتوانند در حدود 18 درصد از تغییرات عملکرد شغلی را پیشبینی کنند. با توجه به نتایج میتوان گفت از ویژگیهای شخصیتی، فقط مسئولیتپذیری، توان پیشبینی عملکرد شغلی را دارد. بر اساس یافتههای ضرایب غیرمستقیم، تطابقپذیری و مسئولیتپذیری، زمانی به عملکرد برتر شغلی کارکنان منجر میشود که توانمندسازی روانشناختی آنها زیاد باشد. کارکنانی که خودشان را توانمند میبینند تضاد و ابهام کمتری در نقش گزارش میکنند و کنترل بیشتری بر محیط خود دارند. توصیه میشود سازمانها به توانمندسازی روانشناختی کارکنان جهت ارتقای عملکرد شغلی توجه بیشتری کنند.
مهدی یزدان شناس؛ امیر حسین مزیدآبادی فراهانی
دوره 1، شماره 1 ، مهر 1394، ، صفحه 31-59
چکیده
تحقیق حاضر میکوشد تأثیر عوامل مطرح در رفتار سازمانی مثبتگرا در کاهش منفیگرایی کارکنان را بررسی کند. بدین منظور سعی شده است روابط میان متغیرهای سرمایه روانشناختی مثبت و رهبری تحولآفرین با بدبینی سازمانی و تمایل به ترک سازمان تجزیه و تحلیل گردد. نکته مهم اینکه در این میان، به نقش توانمندسازی روانشناختی به عنوان متغیری میانجی ...
بیشتر
تحقیق حاضر میکوشد تأثیر عوامل مطرح در رفتار سازمانی مثبتگرا در کاهش منفیگرایی کارکنان را بررسی کند. بدین منظور سعی شده است روابط میان متغیرهای سرمایه روانشناختی مثبت و رهبری تحولآفرین با بدبینی سازمانی و تمایل به ترک سازمان تجزیه و تحلیل گردد. نکته مهم اینکه در این میان، به نقش توانمندسازی روانشناختی به عنوان متغیری میانجی توجه شده است. تحقیق حاضر، پژوهشی توصیفی است که کارکنان شعبههای سازمان تأمین اجتماعی استان قم، جامعه آماری آن را تشکیل دادهاند و دادههای مورد نیاز از راه پرسشنامه از آنها جمعآوری شده است. یافتههای تحقیق، نقش مثبت سرمایه روانشناختی و رهبری تحولآفرین را در کاهش بدبینی سازمانی و تمایل به ترک سازمان نشان میدهد. همچنین نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی در رابطه میان سرمایه روانشناختی و بدبینی سازمانی و تمایل به ترک سازمان تأیید شد؛ ولی این نقش در رابطه میان رهبری تحولآفرین و بدبینی سازمانی و تمایل به ترک سازمان تأیید نشد.