غزل قشقایی؛ فریده حسین ثابت؛ عبدالله معتمدی
دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 72-89
چکیده
سرمایههای روانشناختی شامل امید، خوشبینی، تابآوری و خودکارآمدی بهعنوان جزئی از روانشناسی مثبت است که در سالهای اخیر موردتوجه قرارگرفته است و با تکیهبر نقاط قوت افراد به بهبود عملکرد فردی و سازمانی آنها کمک میکند از طرفی کمالگرایی نیز که عبارت است از وضع معیارهای دقیق برای رسیدن به اهداف، با توجه به بعد مثبت و منفی ...
بیشتر
سرمایههای روانشناختی شامل امید، خوشبینی، تابآوری و خودکارآمدی بهعنوان جزئی از روانشناسی مثبت است که در سالهای اخیر موردتوجه قرارگرفته است و با تکیهبر نقاط قوت افراد به بهبود عملکرد فردی و سازمانی آنها کمک میکند از طرفی کمالگرایی نیز که عبارت است از وضع معیارهای دقیق برای رسیدن به اهداف، با توجه به بعد مثبت و منفی آن میتواند در عملکرد فرد مفید یا مخرب واقع شود.ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ باهدف ﺑﺮرﺳﯽ رابطه کمالگرایی مثبت و منفی با ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ روانشناختی در دختران دانشگاه علامه طباطبائی ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری کلیه دانشجویان دختر دانشگاه علامه طباطبائی میباشد. نمونه این پژوهش 200 نفر است که بهصورت در دﺳﺘﺮس اﻧﺘﺨﺎب و موردبررسی قرارگرفته است. اﺑﺰارﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ روانشناختی ﻟﻮﺗﺎﻧﺰ و پرسشنامه کمالگرایی فراست میباشد. اﻃﻼﻋﺎت بهدستآمده از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن ﻣﻮرد تجزیهوتحلیل ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. یافتهها ﻧﺸﺎن داد ﺑﯿﻦ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ (سرمایه روانشناختی و کمالگرایی مثبت و منفی) راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﺎدار وﺟﻮد دارد. بین کمالگرایی مثبت و سرمایه روانشناختی رابطه مثبت و بین کمالگرایی منفی و سرمایه روانشناختی رابطه منفی وجود دارد لذا با افزایش کمالگرایی مثبت سرمایه روانشناختی افزایش و با افزایش کمالگرایی منفی سرمایه روانشناختی کاهش مییابد و برعکس.
محمدرضا شریف عسگری؛ سید محمدرضا سیدی
دوره 5، شماره 2 ، مهر 1398، ، صفحه 126-144
چکیده
بهطورکلی بقا و دوام و پیشرفت هر جامعهای به کارایی و کیفیت تعلیم و تربیت آن جامعه بستگی دارد، هر کشوری به استادان و معلمان باانگیزه و کارآمد بهعنوان یکی از ارکان تعلیم و تربیت نیاز دارد تا بتواند جوانان خود را در قالب نظام تعلیم و تربیت خود پرورش دهد و برای آیندهای بهتر آماده کند. این مطالعه بهمنظور بررسی وضعیت خودکارآمدی در ...
بیشتر
بهطورکلی بقا و دوام و پیشرفت هر جامعهای به کارایی و کیفیت تعلیم و تربیت آن جامعه بستگی دارد، هر کشوری به استادان و معلمان باانگیزه و کارآمد بهعنوان یکی از ارکان تعلیم و تربیت نیاز دارد تا بتواند جوانان خود را در قالب نظام تعلیم و تربیت خود پرورش دهد و برای آیندهای بهتر آماده کند. این مطالعه بهمنظور بررسی وضعیت خودکارآمدی در بین دبیران دبیرستانهای استان قم انجامگرفته است تا از این رهگذر بتوان با تشخیص وضعیت خودکارآمدی، گامهایی در جهت ارتقاء سطح کارکردهای معلمان برداشت؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی سطح سلامت روان دبیران است. پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی است. در این پژوهش برای بررسی سطح خودکارآمدی از پرسشنامه استفادهشده است. پایایی و روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوا و محاسبه آلفای کرونباخ بررسی شد. جامعه آماری، دبیران دبیرستانهای استان قم به تعداد 2800 نفر بود که براساس جدول مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی، 328 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. با توجه به حجم نمونه، دادهها از طریق آزمون تی تک نمونه تحلیل شد که نتایج نشان داد سطح خودکارآمدی دبیران در سطح مناسب است.
ناهید علی زاده؛ محمد تابان؛ علی قلی پور سلیمانی
دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1396، ، صفحه 9-37
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی نقش سرمایه روانشناختی در ایجاد نشاط سازمانی اعضای بسیج است. جامعه آماری تحقیق حاضر، کلیه کارکنان واحدهای فرهنگی ارشاد اسلامی استان ایلام به تعداد 2000 نفر است، که 384 نفر از طریق فرمول جامعه نامحدود و به صورت تصادفی انتخاب گردیدند. برای جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه استاندارد شادی و پرسشنامه سرمایه روانشناختی ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی نقش سرمایه روانشناختی در ایجاد نشاط سازمانی اعضای بسیج است. جامعه آماری تحقیق حاضر، کلیه کارکنان واحدهای فرهنگی ارشاد اسلامی استان ایلام به تعداد 2000 نفر است، که 384 نفر از طریق فرمول جامعه نامحدود و به صورت تصادفی انتخاب گردیدند. برای جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه استاندارد شادی و پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز و همکاران که با مقیاس لیکرت درجهبندی شدهاند، استفاده گردید. روش تحقیق، توصیفی ـ همبستگی میباشد و تحلیل دادهها با استفاده از رگرسیون چندگانه انجام شد. یافتهها نشان داد که خودکارآمدی، امیدواری، تابآوری و خوشبینی اثر معناداری بر نشاط سازمانی دارند. نتیجهگیری: با افزایش هر یک از عوامل بصورت جداگانه میزان نشاط سازمانی به اندازه ضرایب تاثیر افزایش مییابد. لذا مدیران سازمانها باید جو سازمانی مطلوبی را برای کارکنان فراهم سازند تا نشاط و شادی سازمانی در آنها تقویت گردد وتوجه ویژهایبهسلامتروحی آنها نمایند.