مهرداد صادقی ده چشمه؛ عباس قائدامینی هارونی؛ ضرغام سمیعی کرانی
دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 171-206
چکیده
عدم توجه به سنجش هوش هیجانی کارکنان، سبب عدم درک صحیح مدیران از اهمیت کاربرد آن در فروش خدمات بانکی شده است. عدم توجه کارکنان به این مهارت و توانایی شخصی نیز سبب عدم سازگاری با شرایط کاری و پاسخ کند به تغییرات محیطی و سازمانی و ضعف در ارتباط با مشتریان شده است. لذا پژوهش حاضر باهدف تعیین تأثیر هوش هیجانی برافزایش فروش انواع خدمات بانک ...
بیشتر
عدم توجه به سنجش هوش هیجانی کارکنان، سبب عدم درک صحیح مدیران از اهمیت کاربرد آن در فروش خدمات بانکی شده است. عدم توجه کارکنان به این مهارت و توانایی شخصی نیز سبب عدم سازگاری با شرایط کاری و پاسخ کند به تغییرات محیطی و سازمانی و ضعف در ارتباط با مشتریان شده است. لذا پژوهش حاضر باهدف تعیین تأثیر هوش هیجانی برافزایش فروش انواع خدمات بانک کشاورزی شهرکرد انجام گردید. این پژوهش از نظر هدف تحقیق از نوع کاربردی و ازنظر شیوه جمعآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان بانک کشاورزی شهرستان شهرکرد است و 104 پرسشنامه بین جامعه آماری توزیع گردید. برای جمعآوری دادهها و اطلاعات مربوط به هوش هیجانی از پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی گلمن (2001) و برای جمعآوری دادهها و اطلاعات مربوط به افزایش فروش خدمات بانکی از پرسشنامه علی پناه (1396) استفاده شده است. روایی پرسشنامهها مورد تأیید قرار گرفت. ضریب پایایی هر دو پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 837/0 و 763/0 برآورد گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده شده است. نتایج نشان داد که هوش هیجانی بر افزایش فروش انواع خدمات بانک کشاورزی تأثیر معناداری دارد.
نسترن داداش زاده؛ اکبر سلیمان نژاد؛ جعفر قهرمانی
دوره 2، شماره 2 ، مهر 1395، ، صفحه 155-186
چکیده
توجه به رفتار شهروندی سازمانی در بهبود عملکرد کارکنان و کیفیت خدمات در سازمانها مؤثر است. با توجه به فشار کاری در میان کارکنان به نظر میرسد بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی در رفتار شهروندی سازمانی کارکنان حائز اهمیت باشد. این پژوهش با هدف برسی تأثیر آموزش هوش هیجانی در رفتار شهروندی سازمانی معلمان ابتدایی ماکو صورت گرفت. روش پژوهش، ...
بیشتر
توجه به رفتار شهروندی سازمانی در بهبود عملکرد کارکنان و کیفیت خدمات در سازمانها مؤثر است. با توجه به فشار کاری در میان کارکنان به نظر میرسد بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی در رفتار شهروندی سازمانی کارکنان حائز اهمیت باشد. این پژوهش با هدف برسی تأثیر آموزش هوش هیجانی در رفتار شهروندی سازمانی معلمان ابتدایی ماکو صورت گرفت. روش پژوهش، نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان زن ابتدایی ماکو در سال تحصیلی 1396-1395 بود. نمونه پژوهش، 30 نفر از معلمان زن بودند که بهصورت تصادفیِ خوشهای، انتخاب و به دو گروه، تقسیم و گروههای آزمایش و کنترل بهصورت تصادفی از این دو گروه، انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی هوی و پالو و بسته آموزشی هوش هیجانی بود. روایی و پایایی ابزار از مطلوبیت برخوردار هستند. شاخصهای آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس برای توصیف و آزمون فرضیههای تحقیق استفاده شد. تحلیل دادهها نشان داد که آموزش هوش هیجانی در رفتار شهروندی سازمانی و مؤلفههای آن -شامل نوعدوستی، وظیفهشناسی، تحملپذیری یا بردباری، تکریم اربابرجوع و فضائل شهروندی- تأثیر داشت. آموزش هوش هیجانی توانست میزان نوعدوستی، وظیفهشناسی، تحملپذیری یا بردباری، تکریم اربابرجوع و فضائل شهروندی را افزایش دهد.
محمدرضا فلاح؛ سیامک کورنگ بهشتی؛ مرضیه امیری سامانی
دوره 1، شماره 1 ، مهر 1394، ، صفحه 87-107
چکیده
نوشتار حاضر با هدف بررسی تأثیر هوش هیجانی بر عملکرد کارکنان شرکت نگین گلفام نقش جهان، بر اساس مدل گلمن انجامگرفته است. چهارچوب نظری این پژوهش بر اساس مدل گلمن ارائه شده است و در این تحقیق با استفاده از پرسشنامهای، به بررسی یک نمونه پنجاهتایی از مدیران و کارکنان شرکت نگین گلفام پرداخته شده است. روش این پژوهش از نظر هدف، کاربردی ...
بیشتر
نوشتار حاضر با هدف بررسی تأثیر هوش هیجانی بر عملکرد کارکنان شرکت نگین گلفام نقش جهان، بر اساس مدل گلمن انجامگرفته است. چهارچوب نظری این پژوهش بر اساس مدل گلمن ارائه شده است و در این تحقیق با استفاده از پرسشنامهای، به بررسی یک نمونه پنجاهتایی از مدیران و کارکنان شرکت نگین گلفام پرداخته شده است. روش این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی پیمایشی از شاخه میدانی است. روش گردآوری مباحث نظری آن کتابخانهای است. دادههای مربوط به هوش هیجانی کارکنان از پرسشنامه استاندارد جمعآوریشده است. در این تحقیق، از آزمونهای فریدمن، تحلیل واریانس و میانگین جامعه برای بررسی فرضیهها استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش، بیانگر آن است که هوش هیجانی به طور کلی بر عملکرد کارکنان سازمان تأثیر دارد و برای بهبود عملکرد کارکنان سازمان باید همه ابعاد هوش هیجانی را در کارکنان بهبود بخشید.