حسین خنیفر؛ علی اصغر رشید؛ ساحل صادقی متین؛ سهیل نجات
دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1397، ، صفحه 9-32
چکیده
در سالهای اخیر، مقوله روانشناسی مثبت توجه روانشناسان را به خود جلب کرده است؛ امروزه پس از سرمایههای انسانی و اجتماعی، سرمایه روانشناختی را میتوان مبنای مزیت رقابتی در سازمانها در نظر گرفت. بهطوری که این جنبش به حوزه مدیریت و رفتار سازمانی هم راه یافته است و از آنجا که امروزه سازمانها تأکید زیادی بر منابع دانشی بهجای ...
بیشتر
در سالهای اخیر، مقوله روانشناسی مثبت توجه روانشناسان را به خود جلب کرده است؛ امروزه پس از سرمایههای انسانی و اجتماعی، سرمایه روانشناختی را میتوان مبنای مزیت رقابتی در سازمانها در نظر گرفت. بهطوری که این جنبش به حوزه مدیریت و رفتار سازمانی هم راه یافته است و از آنجا که امروزه سازمانها تأکید زیادی بر منابع دانشی بهجای منابع مالی میکنند، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر سرمایه روانشناختی بر سرمایه فکری از طریق سرمایه اجتماعی پرداخته است. جامعه آماری پژوهش، کارکنان ادارهکل آموزش و پرورش شهر تهران در سال 1395 بودند که حجم آن طبق آخرین آمار در سال یادشده، 480 نفر بود. بر اساس جدول مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی ساده، 214 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است و برای جمعآوری دادهها پرسشنامه بهکار گرفته شد. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد و برای بررسی روایی پرسشنامه تحلیل عاملی مرتبه اول و مرتبه دوم اجرا شد. برای بررسی روابط علی میان متغیرها مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار لیزرل بهکار گرفته شد. نتایج نشان داد سرمایه روانشناختی تأثیر مثبت و معناداری بر سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری دارد. همچنین، سرمایه اجتماعی بر سرمایه فکری تأثیر مثبت و معناداری دارد. در نهایت، تأثیر غیرمستقیم سرمایه روانشناختی بر سرمایه فکری از طریق سرمایه اجتماعی نیز تأیید شد.
محمد حسین رحمتی؛ نیما سلطانی نژاد؛ علی اصغر رشید؛ احمد عباسی
دوره 2، شماره 1 ، فروردین 1395، ، صفحه 145-167
چکیده
در دهه اخیر، سازمانها دریافتهاند که برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار و اثربخش، نیروی انسانی از بیشترین اهمیت برخوردار است. در دنیایی که دانش و ارتباط با مشتریان و اربابانرجوع بیشازپیش اهمیت یافته است سرمایه انسانی -که نشاندهنده میزان دانش، مهارتهای فنی، خلاقیت، و تجربه سازمان است- اهمیت فزایندهای مییابد و نه به منزله ...
بیشتر
در دهه اخیر، سازمانها دریافتهاند که برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار و اثربخش، نیروی انسانی از بیشترین اهمیت برخوردار است. در دنیایی که دانش و ارتباط با مشتریان و اربابانرجوع بیشازپیش اهمیت یافته است سرمایه انسانی -که نشاندهنده میزان دانش، مهارتهای فنی، خلاقیت، و تجربه سازمان است- اهمیت فزایندهای مییابد و نه به منزله داراییهای هزینهبر بلکه به منزله داراییهای مولد تلقی میشود. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر جو سازمانی در سرمایه انسانی با میانجیگری سرمایه اجتماعی میپردازد که از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه اجرا، توصیفی-همبستگی است که در آن از ابزار پرسشنامه برای جمعآوری دادهها استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، 400 نفر از کارکنان مرکز خدمات حوزه علمیه استان قم است که بر اساس جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی ساده، تعدادِ نمونه 196 نفر شد. پایایی و روایی ابزار با محاسبه آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و میانگین واریانسِ تبیینشده، ارزیابی و تأیید شد و روایی محتوایی پرسشنامهها را نیز استادان و خبرگان آشنا به موضوع تأیید کردند. مدل مفهومی پژوهش با روش حداقل مربعات جزئی با بهکارگیری نرمافزار Smart PLS آزموده شد. نتایج نشان میدهد که جو سازمانی در سرمایههای اجتماعی و انسانی، و سرمایه اجتماعی به سهم خود در سرمایه انسانی اثر دارد.