سید حسن آل طه؛ محسن اکبری
دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 35-71
چکیده
ترک خدمت کارکنان باتجربه و برخوردار از مهارتها و توانائیهای بالا میتواند برای سازمان بسیار هزینهساز باشد. بنابراین، شناسایی عوامل مؤثری که میتواند تمایل به ترک شغل کارکنان را کاهش دهد، اهمیت فراوانی دارد. هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر سرمایه روانشناختی و جو ارائه خدمات به کارکنان در تمایل به ترک شغل با توجه به نقش میانجیگری ...
بیشتر
ترک خدمت کارکنان باتجربه و برخوردار از مهارتها و توانائیهای بالا میتواند برای سازمان بسیار هزینهساز باشد. بنابراین، شناسایی عوامل مؤثری که میتواند تمایل به ترک شغل کارکنان را کاهش دهد، اهمیت فراوانی دارد. هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر سرمایه روانشناختی و جو ارائه خدمات به کارکنان در تمایل به ترک شغل با توجه به نقش میانجیگری اشتیاق و رضایت شغلی بوده است. پژوهش حاضر از لحاظ جهتگیری و هدف پژوهش کاربردی و توصیفی، از لحاظ استراتژیهای پژوهش پیمایشی و از لحاظ ماهیت همبستگی میباشد. در این پژوهش از ابزار پرسشنامه برای گردآوری دادهها استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان دانشگاه گیلان بوده و شیوه نمونه گیری به صورت غیر احتمالی در دسترس است که با استفاده از فرمول کوکران 283 نفر انتخاب شدند. جهت آزمون فرضیههای تحقیق از روش مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار اسمارت پی ال اس استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد جو ارائه خدمات و سرمایه روانشناختی بر اشتیاق شغلی تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین اشتیاق شغلی بر رضایت شغلی تأثیر مثبت و معنادار و بر تمایل به ترک خدمات تأثیر منفی و معناداری دارد. رضایت شغلی نیز بر تمایل به ترک خدمت تأثیر منفی و معنادار دارد. نقش میانجیگری اشتیاق شغلی و رضایت شغلی نیز تائید گردید. مدیران سازمانها میتوانند با تقویت عوامل تأثیرگذار بر اشتیاق شغلی از جمله جو ارائه خدمات و سرمایه روانشناختی، میزان تمایل به ترک خدمت کارکنان را کاهش دهند.
محسن اکبری؛ مهر علی همتی نژاد؛ امید عظیمیان؛ آرزو حسین زاده
دوره 6، شماره 2 ، مهر 1399، ، صفحه 33-71
چکیده
در دو دهه اخیر، علاوه بر عملکرد درون نقشی کارکنان، عملکرد فرا نقشی آنها نیز بهعنوان شاخصی برای ارزیابی الگوهای رفتاری و فکری کارکنان مورد اهمیت بوده است. در این میان با افزایش تمرکز ادبیات حوزه مدیریت سازمان بر مفهوم مسئولیتپذیری اجتماعی، نگاه به رهبری سازمان نیز تغییر مهمی پیدا نموده و سبک رهبری مسئولیتپذیر، مورد توجه قرارگرفته ...
بیشتر
در دو دهه اخیر، علاوه بر عملکرد درون نقشی کارکنان، عملکرد فرا نقشی آنها نیز بهعنوان شاخصی برای ارزیابی الگوهای رفتاری و فکری کارکنان مورد اهمیت بوده است. در این میان با افزایش تمرکز ادبیات حوزه مدیریت سازمان بر مفهوم مسئولیتپذیری اجتماعی، نگاه به رهبری سازمان نیز تغییر مهمی پیدا نموده و سبک رهبری مسئولیتپذیر، مورد توجه قرارگرفته است، در همین راستا پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر سبک رهبری مسئولیتپذیر بر رفتار شهروندی سازمانی از طریق نقش میانجی عدالت سازمانی و تعهد سازمانی انجامشده است. پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازلحاظ روش گردآوری دادهها توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان جمعیت هلالاحمر استان گیلان به تعداد 354 نفر است که حجم نمونه موردنیاز با استفاده از روش حجم نمونه موردنیاز برای روش مدلسازی معادلات ساختاری، 230 نفر تعیین شد که با روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها چهار پرسشنامه رهبری مسئولیتپذیر بر اساس مقاله هان و همکاران (2019)، پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی دانگلانگ و همکاران (2020)، پرسشنامه تعهد سازمانی کیم و همکاران (2020) و پرسشنامه عدالت سازمانی دانگلانگ و همکاران (2020) بر اساس طیف لیکرت بود که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. درنهایت از 230 پرسشنامه توزیعشده، 218 پرسشنامه کامل جمعآوری شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری در نرمافزار Amos و SPSS انجام شد. نتایج نشان داد رهبری مسئولیتپذیر، تعهد سازمانی و عدالت سازمانی تأثیر معنادار و مستقیمی بر رفتار شهروندی سازمانی دارند. همچنین نقش میانجی عدالت سازمانی و تعهد سازمانی نیز در تأثیر رهبری مسئولیتپذیر بر رفتار شهروندی سازمانی، تأیید شد.
محسن اکبری؛ پرویز احمدی؛ محدثه مومنی؛ محمد حاتمی نژاد
دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1399، ، صفحه 73-108
چکیده
جوامع برند و رسانههای اجتماعی اغلب باهم همپوشانی دارند. رسانههای اجتماعی یک محیط ایدهآل برای ایجاد جوامع برند است. جوامع برند آنلاین با استفاده از این رسانههای نوظهور، امکان تعامل مجازی هواداران و مشارکت را فراهم میکند که این مهم نیز بر ایجاد وفاداری به برند افراد تأثیر بسزایی خواهد داشت. ازلحاظ هدف پژوهش توصیفی، ازلحاظ ...
بیشتر
جوامع برند و رسانههای اجتماعی اغلب باهم همپوشانی دارند. رسانههای اجتماعی یک محیط ایدهآل برای ایجاد جوامع برند است. جوامع برند آنلاین با استفاده از این رسانههای نوظهور، امکان تعامل مجازی هواداران و مشارکت را فراهم میکند که این مهم نیز بر ایجاد وفاداری به برند افراد تأثیر بسزایی خواهد داشت. ازلحاظ هدف پژوهش توصیفی، ازلحاظ استراتژیهای پژوهش، پیمایشی و ازلحاظ شیوههای گردآوری دادهها پرسشنامهای است. پژوهش حاضر در بین کاربران شبکه اجتماعی باشگاه ورزشی پرسپولیس انجام گرفت. تعداد 411 نفر با تکنیک در دسترس در این مطالعه شرکت کردند و پرسشنامه استاندارد پس از تأیید روایی و پایایی در اختیار آنها قرار گرفت و پس از تکمیل، جهت تحلیل آماری از نرمافزار لیزرل 58/8 و SPSS 20 استفاده گردید. نتایج بهدستآمده بیانگر آن است که چهار ویژگی جوامع برندی آنلاین «کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات، تعامل مجازی و پاداش» بر مشارکت افراد تأثیر مثبت دارد. در تحلیل میانجیگر مشخص شد؛ ویژگیهای جامعه برند آنلاین از طریق مشارکت بر وفاداری به برند تأثیرگذار است. مدیران باشگاه ورزشی پرسپولیس باید با ارتقا ویژگیهای جامعه برندی بر مشارکت هواداران خود بیفزایند و موجبات گفتگو و چانهزنی را در جوامع برندی آنلاین خود پدید آورد تا از این طریق بتواند هواداران را به برند خود وفادار کند.