علی افروزنیا؛ محمد حسین رحمتی
دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1399، ، صفحه 134-160
چکیده
همه سازمانهای پیشرو در تلاش هستند تا راز جذب و استخدام سرمایههای انسانی ارزشمند را دریابند و با بهکارگیری آنها مزیت رقابتیشان را بهبود بخشند. این راز جذب، به درک ارزشها و عوامل مؤثر بر انتخاب شغل سرمایههای انسانی مستعد بستگی دارد. هدف این پژوهش، شناسایی و بررسی عواملی است که دانشجویان مدیریت را برای انتخاب یک شغل ...
بیشتر
همه سازمانهای پیشرو در تلاش هستند تا راز جذب و استخدام سرمایههای انسانی ارزشمند را دریابند و با بهکارگیری آنها مزیت رقابتیشان را بهبود بخشند. این راز جذب، به درک ارزشها و عوامل مؤثر بر انتخاب شغل سرمایههای انسانی مستعد بستگی دارد. هدف این پژوهش، شناسایی و بررسی عواملی است که دانشجویان مدیریت را برای انتخاب یک شغل و یا یک سازمان ترغیب میکند. روش تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی/پیمایشی است و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر، دانشجویان سال آخر کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف میباشند که نمونهای به حجم 443 نفر و به روش تصادفی طبقهبندیشده از میان آنها انتخاب گردید. نتایج نشان داد، مهمترین عواملی که دانشجویان مدیریت در انتخاب یک شغل و یا یک سازمان در نظر میگیرند، به ترتیب، احساس موفقیت، پیشرفت و کمال، محیط کاری مطلوب، علاقه به شغل، رشد و توسعه شخصی، ارتقاء و پیشرفت شغلی و درآمد بالا است و متغیرهای جنسیت، تأهل، مقطع تحصیلی و تجربه کاری، تأثیر نسبتاً کمی بر انتخاب شغل و سازمان محل اشتغال دارند.
محمد حسین رحمتی؛ نیما سلطانی نژاد؛ علی اصغر رشید؛ احمد عباسی
دوره 2، شماره 1 ، فروردین 1395، ، صفحه 145-167
چکیده
در دهه اخیر، سازمانها دریافتهاند که برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار و اثربخش، نیروی انسانی از بیشترین اهمیت برخوردار است. در دنیایی که دانش و ارتباط با مشتریان و اربابانرجوع بیشازپیش اهمیت یافته است سرمایه انسانی -که نشاندهنده میزان دانش، مهارتهای فنی، خلاقیت، و تجربه سازمان است- اهمیت فزایندهای مییابد و نه به منزله ...
بیشتر
در دهه اخیر، سازمانها دریافتهاند که برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار و اثربخش، نیروی انسانی از بیشترین اهمیت برخوردار است. در دنیایی که دانش و ارتباط با مشتریان و اربابانرجوع بیشازپیش اهمیت یافته است سرمایه انسانی -که نشاندهنده میزان دانش، مهارتهای فنی، خلاقیت، و تجربه سازمان است- اهمیت فزایندهای مییابد و نه به منزله داراییهای هزینهبر بلکه به منزله داراییهای مولد تلقی میشود. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر جو سازمانی در سرمایه انسانی با میانجیگری سرمایه اجتماعی میپردازد که از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه اجرا، توصیفی-همبستگی است که در آن از ابزار پرسشنامه برای جمعآوری دادهها استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، 400 نفر از کارکنان مرکز خدمات حوزه علمیه استان قم است که بر اساس جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی ساده، تعدادِ نمونه 196 نفر شد. پایایی و روایی ابزار با محاسبه آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و میانگین واریانسِ تبیینشده، ارزیابی و تأیید شد و روایی محتوایی پرسشنامهها را نیز استادان و خبرگان آشنا به موضوع تأیید کردند. مدل مفهومی پژوهش با روش حداقل مربعات جزئی با بهکارگیری نرمافزار Smart PLS آزموده شد. نتایج نشان میدهد که جو سازمانی در سرمایههای اجتماعی و انسانی، و سرمایه اجتماعی به سهم خود در سرمایه انسانی اثر دارد.